Do Zakopanego znowu pociągiem
Od soboty pociągi kursujące między Krakowem i Zakopanem poruszają się po modernizowanym odcinku tej trasy Sucha Beskidzka - Chabówka – Zakopane.
Zakończenie wszystkich prac na tzw. kolejowej „zakopiance” planowane jest w 2023 roku.
Kolejny etap
Modernizacja jednotorowego odcinka prowadzącego do Zakopanego odbywa się etapami, by zapewnić dojazdy koleją pod Tatry w sezonie letnim i zimowym. W pozostałych okresach wprowadzana jest tam czasowo zastępcza komunikacja autobusowa.
Jak poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe, od soboty na trasie z Krakowa do Zakopanego do dyspozycji podróżnych jest 14 bezpośrednich połączeń dalekobieżnych m.in. z Warszawy i Trójmiasta oraz 32 kursy pociągów regionalnych.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, cytowany w komunikacie ocenił, że realizacja projektów z Krajowego Programu Kolejowego otwiera coraz więcej możliwości podróży w całym kraju.
„Każdy etap inwestycji, również na kolejowych trasach Małopolski istotnie zwiększa dostępność mieszkańców do kolei. Polska kolej staje się coraz bardziej komfortowa, bezpieczna i punktualna” – wskazał.
Modernizacja
Dzięki inwestycjom zrealizowanym do tej pory przez PKP PLK na trasie Kraków – Zakopane, pociągi jadą nowym torem między Skawiną a Suchą Beskidzką, przez stacje Sucha Beskidzka, Jordanów oraz zmodernizowanym odcinkiem Sieniawa - Nowy Targ.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wygodniejszy dostęp do pociągów zapewniono podróżnym na stacjach i przystankach: Rzozów, Radziszów, Radziszów Centrum, Wola Radziszowska, Podolany, Leńcze, Przytkowice, Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, Stronie, Stryszów, Lasek, Nowy Targ, Sieniawa. Perony są oświetlone oraz wyposażone w wiaty, ławki i czytelne oznakowanie, a także dostępne dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania.
Zmodernizowano blisko 80 przejazdów kolejowo-drogowych pomiędzy Skawiną i Suchą Beskidzką oraz Chabówką i Zakopanem, dzięki czemu zwiększyło się tam bezpieczeństwo w ruchu samochodowym i kolejowym.
„Po kolejnym etapie prac wracają pociągi z Krakowa do Zakopanego (…). Kolejowe inwestycje, pomimo ograniczeń związanych z pandemią są kontynuowane. Współpracujemy z wykonawcami w budowaniu coraz lepszej kolei” – ocenił Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
2 godziny po modernizacji
Według zarządcy infrastruktury kolejowej, po zakończeniu wszystkich prac na trasie z Krakowa do Zakopanego, które jest planowane w 2023 r. podróż pomiędzy tymi miastami skróci się do ok. 2 godzin.
Na modernizację kolejowej „zakopianki”, w ramach projektu „Prace na liniach do Zakopanego nr 97, 98 ,99, na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka - Zakopane”, przeznaczono przeszło 1,1 mld zł netto. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.(PAP)