Do Terespola jedna para pociągów mniej, nie pojedzie TLK Podlasie

inforail
10.11.2016 09:46

W ramach planowanegorozkładu jazdy pociągów 2016/2017, który będzie obowiązywał od 11 grudnia 2016r., liczba pociągów uruchamianych przez PKP Intercity na odcinkuWarszawa ? Terespolzmniejszysię z 6 do 5 par pociągów kategorii TLK i IC.

Jak informuje Andrzej Bittel, Podsekretarz Stanu w MIB przewoźnikzaprzestanie świadczenia usług przewozowych pociągiem TLK 11103/11112″Podlasie” relacjiWarszawa Zach.? Terespol ? Warszawa Zach. Pociąg ten, w obecnym rozkładzie jazdywyjeżdża z Warszawy Zach. o godz. 15.56 i przyjeżdża na stację Terespol o godz.18.35, natomiast w drodze powrotnej pociąg wyjeżdża z Terespola o godz. 5.16 iwjeżdża na stację Warszawa Zachodnia o godz. 7.59. Objęty jest dofinansowaniemze środków budżetu państwa w ramachUmowyrocznej o świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkichkolejowych przewozów pasażerskichzawartej pomiędzy ministremwłaściwym do spraw transportu a PKP Intercity na 2016 r.

Bittel dodaje, że PKP Intercity przeprowadziły szczegółowąanalizę potoków pasażerskich na trasieWarszawa ? Terespolz której wynika, że pociąg TLK”Podlasie” cechuje niska frekwencja (w szczególności dotyczy to pociągu TLK11112 relacjiTerespol ? WarszawaZach.). Frekwencja ta wpływa na niższe przychody ze sprzedaży biletów cogeneruje duży deficyt dla pociągu. Dlatego też, przewoźnik dokonałoptymalizacji swojej oferty przewozowej i dostosował ją przede wszystkim dopopytu na świadczone usługi.

I dalej Podsekretarz Stanu w MIB informuje, że ostatecznykształt oferty przewozowej PKP Intercity zależy również od wysokościdofinansowania, które przewoźnik może otrzymać w danym roku z budżetu państwa.Minister właściwy do spraw transportu, jako organizator przewozówmiędzywojewódzkich, przekazuje przewoźnikowi dotację, która pokrywa różnicępomiędzy rzeczywistymi kosztami kursowania pociągów a uzyskanymi przychodami zwykonywania tych przewozów. Kwota dotacji przewidziana na rok 2017 nie pozwolina zaspokojenie wszystkich potencjalnych potrzeb przewozowych, zaś Ministerjako zamawiający nie może zlecić takiej liczby połączeń, której nie będzie wstanie w danym roku dofinansować. Nie może on również zobowiązać przewoźnika doświadczenia usług poniżej rzeczywistych kosztów ich realizacji. W związku zpowyższym, PKP Intercity SA biorąc pod uwagę frekwencję w danym pociągu orazmożliwości dofinansowania połączenia ze środków budżetu państwa lub własnychdokonuje weryfikacji oferty przewozowej.

Jednocześnie Bittel wyjaśnia, że międzywojewódzkiepołączenia, które nie zostały zamówione przez Ministra, ale są istotne z uwagina potrzeby transportowe lokalnej społeczności, mogą być zorganizowane przezsamorządy zainteresowanych województw. Zgodnie zustawą o publicznym transporcie zbiorowymorganizatorempublicznego transportu zbiorowego w zakresie przewozów międzywojewódzkich jestwojewództwo właściwe ze względu na najdłuższy odcinek planowanego przebiegulinii komunikacyjnej, w uzgodnieniu z województwami właściwymi ze względu naprzebieg tej linii lub któremu powierzono zadanie organizacji publicznegotransportu zbiorowego na mocy porozumienia między województwami właściwymi zewzględu na planowany przebieg linii komunikacyjnej. W związku z powyższym,przewozy pasażerskie w relacjiWarszawa? Siedlce ? Łuków ? Biała Podlaska ? Terespolmogą być wykonywanena zamówienie samorządów województwa mazowieckiego i lubelskiego.