Do Radomia w II połowie 2021 roku. Co słychać na remontowanej linii nr 8?

inforail
01.04.2020 11:45

Nowy most nad Pilicą,gotowe konstrukcje peronów oraz pierwsze kilometry drugiego toru – na liniikolejowej z Warszawy do Radomia trwa modernizacja odcinków Czachówek – Warka iWarka – Radom.

PKP Polskie Linie Kolejowe podają, że dzięki inwestycjipasażerowie zyskają komfortowe perony, łatwiejszy dostęp do kolei i atrakcyjnyczas podróży. Inwestycja współfinansowana jest ze środków POIiŚ.

Drugi tor międzyCzachówkiem a Warką

Pomiędzy Czachówkiem a Warką modernizowany jest już drugitor. Prace zakończono na odcinku ponad 5 km. Na pozostałych fragmentach trasyprzygotowywany jest tłuczeń oraz układane są podkłady kolejowe. Na 20 kmodcinku trasy z Czachówka do Warki ustawiono już słupy trakcyjne. Wkrótcerozpocznie się wywieszanie sieci. Drugim torem pomiędzy Czachówkiem a Warkąpociągi mają pojechać w II połowie tego roku. Od października 2019 roku pociągijuż jeżdżą pierwszym nowym torem.

Nowe perony

Z nowych peronów przy nowym torze pasażerowie korzystają wSułkowicach, Krężelu, Michalczewie, Gośniewicach, Warce i Chynowie. Na peronachsą ławki, wiaty, gabloty informacyjne oraz nowe oświetlenie. Zapewniony jestdostęp dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Są pochylnie orazścieżki naprowadzające.

Wykonawca buduje perony przy drugim torze. Układane sąścianki peronowe oraz powstaje konstrukcja peronów. Lepszy dostęp do kolei zapewninowy przystanek Warka Miasto w pobliżu ul. Lotników. Jeszcze w tym rokupowstaną dwa jednokrawędziowe perony o długości 200 metrów.

Nowy most nad Pilicą

W ramach inwestycji przebudowany został most nad Pilicą wWarce. Stary jednotorowy most został rozebrany w październiku 2019 roku. W jegomiejscu ustawiono dwie nowe 3-przęsłowe konstrukcje. Ich łączna waga to ponad4800 ton. Teraz pociągi pojadą po dwóch torach. Na moście położony jest jużbeton. Wykonywana jest ochrony antykorozyjna przęseł.

Zniknie „wąskiegardło” pomiędzy Warką a Radomiem

Wykonawca prowadzi też prace na odcinku z Warki do Radomia.Dotychczas był to jednotorowy odcinek, co znacznie ograniczało przepustowość.Teraz budowany jest drugi tor, który umożliwi uruchamianie większej liczbypołączeń. Nowy tor ułożono już na odcinku ponad 11 kilometrów. Wykonawcawzmacnia grunt i nasypy pod budowę toru na pozostałych fragmentach trasy. Wbiłjuż ponad połowę pali, które stabilizują grunt. Montowane są rozjazdy. Oboktoru ustawiane są nowe słupy trakcyjne.

Dla podróżnych –lepszy dostęp i nowe przystanki

Pasażerowie zyskają nowoczesne perony. Powstaną na stacjiDobieszyn oraz na 6 przystankach: Grabów, Strzyżyna, Kruszyna, Wola Bierwiecka,Bartodzieje i Lesiów. Wszystkie dostosowane będą do potrzeb osób o ograniczonejmożliwości poruszania się. Przewidziano montaż ławek i tablic informacyjnych.Na stacji w Dobieszynie oraz na przystankach w Grabowie i Strzyżynie widać jużzarysy nowych, wyższych platform. Wkrótce rozpocznie się układanie płytperonowych.

W ramach inwestycji wybudowane zostaną trzy nowe przystanki,które ułatwią dostęp do kolei: Stara Wola, Radom Brzustówka i Radom Gołębiów.

Inwestycja obejmuje też budowę lub przebudowękilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych. Będą nowe urządzenia sterowania ruchemkolejowym, które zwiększą bezpieczeństwo kursowania pociągów. Podobny efektprzyniosą skrzyżowania dwupoziomowe w miejscu przecięcia się torów z drogami,które usprawnią komunikację. Zmodernizowanych zostanie 19 przejazdów kolejowo-drogowych.

Z Warszawy do Radomiaatrakcyjne podróże

Po uzyskaniu wszystkich zgód administracyjnych najszybszepociągi pasażerskie z Warszawy do Radomia pojadą z prędkością 160 km/h, atowarowe z prędkością 120 km/h. Dzięki temu skróci się czas podróży ze stolicyna południe Mazowsza.

Wartość przebudowy odcinków Czachówek – Warka oraz Warka –Radom to ponad 645 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana ze środków ProgramuOperacyjnego Infrastruktury i Środowiska. Zakończenie wszystkich prac pomiędzyCzachówkiem i Warką przewidywane jest w IV kwartale 2020 roku, a pomiędzy Warkąi Radomiem w II połowie 2021 roku.