Do Koszalina zmodernizowanym EN57
inforail
12.11.2013 12:10
Do Koszalina zmodernizowanym EN57
Pierwsze dwa zmodernizowane składy EN57 dołączyły do taboru Województwa Zachodniopomorskiego. Marszałek Olgierd Geblewicz oficjalnie przejął je 7 listopada, od przedstawicieli wykonawcy remontu, czyli konsorcjum PESA&ZNTK Mińsk Mazowiecki.
-Ten tydzień to naprawdę doniosły czas dla zachodniopomorskiej kolei. W poniedziałek podpisaliśmy największy w dziejach Pomorza Zachodniego kontrakt na dostawę całkowicie nowego taboru elektrycznego, a dzisiaj odbieramy pierwsze ze zmodernizowanych EN57. To przedsięwzięcie udało nam się zrealizować dzięki programowi zakupu 7 używanych ezt-ów i poddaniu ich gruntownej modernizacji–podkreślił inaugurując uroczystość marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Marszałek zaznaczył, że unowocześnione składy maja służyć pasażerom kolei zachodniopomorskiej przez wiele, wiele lat, dlatego władze województwa postawiły Wykonawcy bardzo wysoko poprzeczkę. -Wiem, że wymagaliśmy bardzo dużo. Jestem bardzo ciekaw, jak ta modernizacja się powiodła –marszałek nie ukrywał ekscytacji na chwilę przed odsłonięciem składu. Premierowy pokaz wyremontowanego pojazdu poprzedziła krótka prezentacja na temat elektrycznego taboru kolejowego, która przedstawiła dyrektor Wydziału Infrastruktury i Transportu Urzędu Marszałkowskiego, Jadwiga Rajkiewicz. Po tym nadszedł monet oficjalnego przekazania zmodernizowanych ezt-ów. Symboliczny dokument marszałek Olgierd Geblewicz wraz z wicemarszałkiem Andrzejem Jakubowskim odebrali z rąk szefa marketingu krajowego rynku klientów kluczowych PESA SA Jerzego Berga i prezesa ZNTK „Mińsk Mazowiecki”Sławomira Piątka.
W hali na Wzgórzu Hetmańskim obecni byli związkowcy, których marszałek Geblewicz zaprosił do udziału w uroczystości zaraz po zakończeniu rozmów z reprezentacją związkową. W tym dialogu uczestniczył również wicemarszałek Andrzej Jakubowski. – Nie wyobrażam sobie rozwoju Pomorza Zachodniego bez sprawnej kolei. Sądzę, że wyraźnie widać konsekwencję Zarządu Województwa, który małymi krokami unowocześnia tabor spalinowy, a teraz także elektryczny –mówił podczas spotkania marszałek Olgierd Geblewicz. – Chciałbym, aby doszło do takiego podziału spółki Przewozy Regionalne, by regiony przejęły majątek, ale także i pracowników. Wbrew potocznym opiniom pracownicy nie stanowią problemu, ale są wartością dodaną, to prawdziwy kapitał tej spółki. -Jestem przekonany, że zachodniopomorski oddział sobie poradzi. Uważam, że mamy potencjał w przyciąganiu nowych podróżnych–stwierdził dalej marszałek. – Trzeba unowocześniać tabor, postarać się o skrócenie czasu podróży, dążyć do korelacji między połączeniami kolejowymi i busowymi w miejsce trwającej obecnie konkurencji. Z opinią marszałka zgodzili się związkowcy. -Mamy szanse na walkę o klienta: ofertą, komfortem jazdy, czasem przejazdu i skomunikowaniem naszych rozkładów z rozkładami innych przewoźników, aby usprawnić przesiadki –zapewniała strona związkowa.
W swój pierwszy, regularny już kurs zmodernizowany EN57 wyruszył niespełna trzy godziny po zakończeniu uroczystości, do Koszalina. Modernizacja obejmuje 7 używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które Województwo Zachodniopomorskie kupiło w 2012 r. od spółki Przewozy Regionalne. Jej koszt oszacowano na 57 687 000 zł. Modernizacja realizowana jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013.
Zakres prac modernizacyjnych –najważniejsze zmiany:
– Nowoczesne czoło o aerodynamicznym kształcie
– Klimatyzacja przedziałów pasażerskich i kabiny maszynisty
– Nowe kabiny WC z obiegiem zamkniętym w tym jedna spełniająca TSI PRM
– Bezpieczne drzwi odskokowo-przesuwne
– Elektroniczny system informacji pasażerskiej
– Układ napędowy oparty o asynchroniczne silniki
– Nowoczesny układ hamulcowy
– Nowoczesny układ sterowania oraz zasilania firmy MEDCOM
– Cichsze wózki.
Czoło pojazdu zyskało atrakcyjny wygląd. Poprawiła się widoczność dla prowadzącego pojazd. Składy zostały wyposażone w elektryczne wycieraczki zdolne oczyścić prawie cała szybę przednią czy reflektory halogenowe zapewniającymi bardzo dobre oświetlenie toru. Toaleta z zamkniętym obiegiem ma nowoczesny, estetyczny wygląd. Została przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Jest przewijak dla niemowląt, wentylacja wymuszona oraz elektryczny napęd drzwi. Drzwi wejściowe są odskokowo-przesuwne z nowoczesnymi rozwiązaniami, takim jak siła zamykania ograniczona wartości bezpiecznych, po napotkaniu przeszkody następuje otwarcie drzwi oraz blokada indywidualnego otwarcia drzwi przy prędkości powyżej 5 km/h. Zmiany zaszły także w układzie hamulcowym. Najważniejsze cechy zastosowanego układu to: stopniowe zadawanie siły hamującej, dodatkowy hamulec awaryjny pneumatyczny montowany na pulpicie maszynisty, blending (mieszanie) hamulców elektropneumatycznego i elektrodynamicznego. Nowy układ napędowy to mniejsza awaryjność, obniżone koszty utrzymania, łagodny rozruch i hamowanie jednostki – falownikowy napęd trakcyjny z silnikami asynchronicznymi. Składy zostały wyposażone w silniki trakcyjne LK-450 X6 o mocy 250kW każdy. Zmodernizowane zostaną też wózki. Korzyści to: uproszczenie układu –mniej czynności utrzymaniowych, polepszenie spokojności biegu oraz zmniejszenie hałasu.
Zmodernizowane składy zostaną przekazane spółce Przewozy Regionalne, od której zostały odkupione…
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024