Do Białegostoku jeszcze siódemką, potem Griffinem. A tam postoje przez remonty na … CMK
Bardzo ciekawe informacjeprzedstawił wiceminister Andrzej Bittel w odniesieniu do pociągów jadących i –jak się okazuje – stojących w Białymstoku. Będą prowadzone siódemkami, apostoje wynikają z prac na … CMK.
Jak wskazał Bittel, odpowiadając na interpelację posłaJarosława Zielińskiego, linie kolejowe nr 40 oraz nr 6 na odcinku odBiałegostoku do Suwałk są liniami jednotorowymi, co w przypadku prac torowychna innych odcinkach powoduje zmiany w zastępczym rozkładzie jazdy w stosunku dowypracowanych układów krzyżowań z innymi pociągami na liniach w rocznymrozkładzie jazdy. W tym przypadku ma to istotny wpływ na czasy postojówpociągów na stacji węzłowej, jaką jest stacja Białystok.
Wakacje 2020
Biorąc pod uwagę powyższe, w okresie od 14 czerwca 2020 rokudo 30 sierpnia 2020 roku postój na stacji Białystok dla następujących pociągówwynosić będzie:
– dla poc. nr 31103 TLK „Hańcza” – 69 minut, tj. o 34 minutydłużej niż zaplanowano w RRJ 2019/2020. Wydłużenie czasu postoju wynika zprowadzonych prac na linii kolejowej nr 4 (CMK) i zmienionego układu krzyżowańz pociągami jadącymi w przeciwnym kierunku, w związku z zamknięciem odcinkaSzeligi – Biała Rawska. W celu minimalizacji czasu przejazdu w relacji: Kraków– Białystok, a także w związku z brakiem możliwości 1-godzinnego postoju wgodzinach szczytu przewozowego w Warszawie, podjęto decyzję o wydłużeniupostoju na stacji Białystok.
– dla poc. nr 13102 TLK „Hańcza” – 35 minut, tj. o 16 minutdłużej niż w planowanym RRJ 2019/2020. Wydłużenie czasu postoju wynika zprowadzonych prac na linii kolejowej nr 4 (CMK), ale też krótszego postoju nastacji Warszawa Centralna. W tym przypadku zaznaczyć należy, że nastąpiło skrócenieczasu przejazdu na odcinku Białystok – Warszawa – Kraków.
– dla poc. nr 81103 TLK „Podlasiak” – 29 minut, tj. o 9minut dłużej niż w planowanym RRJ 2019/2020. Zwiększenie postoju spowodowanejest wydłużeniem czasu przejazdu na odcinku do Warszawy.
– dla poc. nr 18103 TLK „Podlasiak” – 38 minut, tj. o 3minut dłużej niż w planowanym RRJ 2019/2020. Wydłużenie czasu postoju wynika zkonieczności przetrasowania przejazdu pociągu z uwzględnieniem innych pociągówna tej trasie.
Rozkład jazdy2020/2021
W planowanym RRJ 2020/2021 czasy postoju na stacji Białystokdla pociągów TLK „Hańcza” oraz IC „Podlasiak” wynoszą:
– 13102 TLK „Hańcza” (relacji: Suwałki – Kraków) oraz 31102 TLK”Hańcza” (relacji: Kraków – Suwałki) – 25 minut,
– 18106 IC „Podlasiak” (relacji: Suwałki – Świnoujście) – 30minut,
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– 81106 IC „Podlasiak” (relacji: Świnoujście – Suwałki) – 25minut.
Bittel podkreślił, że wskazane powyżej postoje na stacji Białystokw RRJ 2020/2021 wynikają z konieczności przeprowadzenia działań operacyjnych,takich jak dzielenie i łączenie grup wagonów bezpośrednich oraz zmiany trakcjiz elektrycznej na spalinową. Wskazany powyżej czas postoju jest minimalnymczasem zapewniającym planowe przeprowadzenie tych czynności.
Lokomotywy
W odniesieniu do możliwości zastosowania lokomotywpozwalających na osiąganie przez nie prędkości 160 km/h Andrzej Bittelpoinformował, iż ze względu na zbyt niską dostępność lokomotyw przystosowanychdo prowadzenia pociągów z prędkością 160 km/h, w RRJ 2020/2021 zaplanowanoobsługę pociągu TLK „Hańcza” na odcinku Białystok – Kraków lokomotywą typuEU07. Ponadto, na odcinku Warszawa – Białystok na chwilę obecną nie maprędkości rozkładowej do 160 km/h.
W przypadku pociągu IC „Podlasiak” na odcinku Świnoujście –Białystok w ramach prac nad przygotowaniem rozkładu jazdy 2020/2021,zaplanowano jego obsługę lokomotywą, której parametry techniczne pozwolą nakursowanie pociągu z dopuszczoną prędkością 160 km/h na odcinkach gdzie będzie tomożliwe. W związku powyższym powinno to pozwolić na skrócenie czasu przejazduna trasie Warszawa – Poznań.
Standardy taborowe
W kwestii standardów taborowych wiceminister poinformował, żeod RRJ 2020/2021 zaplanowano podwyższenie kategorii handlowej pociągu”Podlasiak” z TLK na IC. Pociąg IC „Podlasiak” od RRJ 2020/2021 będziezestawiony ze zmodernizowanych wagonów wyposażonych w klimatyzację orazprowadzony będzie nowoczesną lokomotywą Griffin (EU160). Nie jest planowanazmiana składu pociągu TLK „Hańcza”.
W ocenie Bittela zmiana kolejności prowadzenia wagonów wpociągu TLK „Hańcza” na odcinku Białystok – Suwałki jako część czołowa składunie spowoduje skrócenia czasu postoju na stacji Białystok, z uwagi na wskazanąpowyżej niezbędność wymiany lokomotywy z elektrycznej na spalinową. Dodatkowo organizatordokłada wszelkich starań w celu poprawy oferty przewozowej na omawianej trasie,jednakże podejmowane w tym kierunku działania dostosowane są do istniejących uwarunkowańinfrastruktury kolejowej oraz dostępności taboru – wskazał Bittel .
„