Dni Techniki Kolejowej 2010 za nami
inforail
15.06.2010 14:29
Dni Techniki Kolejowej 2010 za nami
Kolejne Dni Techniki Kolejowej za nami. Przy słonecznej pogodzie około 20 000 osób bawiło się w czterech miastach: Gdańsku, Gliwicach, Częstochowie i Warszawie. Największymi atrakcjami były, jak zwykle, lokomotywy oraz pojazdy zaplecza technicznego takie jak: pociągi sieciowe, podnośniki czy 4AXE, a także najszybsza w Polsce lokomotywa Siemens Eurosprinter, popularnie zwana Husarzem, którą można było podziwiać, od zewnątrz, ale i od wewnątrz, na warszawskim dworcu Zachodnim. To właśnie lokomotywa tej serii, podczas testów prowadzonych w maju 2009 roku, pomknęła wraz z pociągiem PKP Intercity z prędkością 235 km/h, ustanawiając rekord dla składu wagonowego na polskich torach. Kilka lat wcześniej, w Niemczech Eurosprinter pobił światowy rekord prędkości lokomotywy – 357 km/h. Wraz z „Husarzem”, zostały zaprezentowane: wagon bezprzedziałowy klasy 1 (najnowszy nabytek PKP Intercity wyprodukowany przez poznańską FPS) oraz specjalny wagon konferencyjny. Dla najmłodszych uczestników imprezy przygotowano gry i zabawy z nagrodami. Dużą popularnością cieszyły się także występy na scenie, dmuchane zjeżdżalnie oraz konkursy i zabawy.
Sporym zainteresowaniem cieszyły się specjalne pokazy Straży Ochrony Kolei. Tresura psów, czy symulacja odbicia ukradzionego samochodu została nagrodzona gromkimi brawami. Można je było zobaczyć również z góry –ze specjalnych koszy przyczepionych do dźwigów, które chętnych zabierały na wysokość nawet 30 metrów To właśnie do takich pojazdów ustawiały się największe kolejki.
Najmłodsi aktywnie uczestniczyli w występach na scenie, na których non-stop trwały dla nich atrakcje, bawili się na dmuchanych zjeżdżalniach i gigantycznych klockach a także dowiadywali się jak bezpiecznie obchodzić się z prądem podczas specjalnie przygotowanych interaktywnych zajęć.
Niemniejszym zainteresowaniem cieszyły się imprezy towarzyszące takie jak symulator jazdy lokomotywą czy nocne przejście Tunelem Średnicowym w Warszawie, gdzie wolne miejsca rozeszły się w pierwszych minutach po ogłoszeniu zapisów. Podobnie było w Gdańsku, gdzie na zwykle nieczynną dworcową wieżę zegarową ściągnęły tłumy żądnych wrażeń i pięknych widoków. Także tu specjalnie zorganizowana wycieczka do stacji Zakładowej Lotos Kolej zgromadziła setki fanów kolei.
„Jest nam niezmiernie miło, że tyle osób jest wciąż zainteresowanych naszym zawodem”–mówi w imieniu organizatorów Grzegorz Grabowski, Członek Zarządu, Dyrektor Handlowy PKP Energetyka S.A. –„oglądając razem z nimi najnowsze pojazdy techniczne, lokomotywy i komfortowe wagony pasażerskie z optymizmem patrzę w przyszłość. Rysunki najmłodszych dzieci, ich wielka radość i szczere zainteresowanie utwierdzają nas, że takie imprezy należy robić. Największym jednak słowem uznania dla naszej pracy były słowa małego chłopczyka, który pociągając mnie za rękaw powiedział: pse pana, kelajase są naprawde fajni. Ja tez nim będę”.
Cieszy także fakt, iż Dni Techniki Kolejowej stały się imprezą rodzinną. Nie trudno było zauważyć wiele rodzin, które w komplecie przybyły, aby z bliska zobaczyć to, co na kolei najfajniejsze. Szkoda tylko, że zabrakło, szczególnie w Warszawie, przewoźników spoza Grupy PKP. Fajnie byłoby zobaczyć najnowszy pociąg SKM Warszawa czy jeden ze zmodernizowanych ezt Kolei Mazowieckich…A tak Dni Techniki Kolejowej stały się trochę uboższym krewnym Dni Transportu Publicznego. Kolej w Polsce to już nie tylko PKP. Dobitnym tego przykładem niech będzie fakt, iż o wiele większe zainteresowanie osób zgromadzonych przy peronie stacji Warszawa Zachodnia wzbudził przejeżdżający właśnie pociąg ExpressInterRegio prowadzony ET22, niż poczciwa lokomotywa SM42 z PKP Cargo, na ekspozycji taboru…Ważnym akcentem tegorocznych Dni Techniki Kolejowej był udział w imprezie prywatnego przewoźnika –Lotos Kolej. Jaki z tego wniosek? Jak się chce to można. Szkoda też, że tegoroczne Dni Techniki Kolejowej nie zawitały do innych miast, takich jak chociażby Lublin, Kraków, Poznań czy Wrocław. Czyżby tamtejsi kolejarze nie mieli nic do pokazania? Wątpliwe…
Dni Techniki Kolejowej to impreza niewątpliwie potrzebna. Trzeba mieć nadzieję, iż na stałe wpisze się do kolejowego kalendarza. Trzeba też mieć jednak nadzieję, iż organizatorzy w przyszłości dołożą starań, aby impreza ta miała nieco szerszy zakres. Każdy jednak sposób propagowania transportu kolejowego w Polsce należy uznać za niezmiernie potrzebny.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024