Dlaczego zlikwidowano połączenia Wrocław – Berlin?
inforail
22.01.2015 09:12
Dlaczego zlikwidowano połączenia Wrocław – Berlin?
Likwidacja tak ważnego dla Dolnego Śląska międzynarodowego połączenia (Wrocław –Berlin) ma wymiar gospodarczy i społeczny oraz stoi w wyraźnej sprzeczności z podstawowymi celami Unii Europejskiej –pisze w interpelacji do Ministra Infrastruktury i Rozwoju posłanka Monika Wielichowska. I dalej w wystąpieniu czytamy, iż Dolny Śląsk, jak również inne regiony Polski, od 10 lat silnie aspirują do budowania spójnej Europy. Od wielu lat wzmacniają też współpracę transgraniczną z sąsiadującymi ze sobą polskimi województwami i niemieckimi krajami związkowymi. Zdaniem posłanki Wielichowskiej likwidacja bezpośredniego połączenia kolejowego w relacji Wrocław – Berlin ogranicza możliwości intensywnie rozwijającej się współpracy transgranicznej polskich i niemieckich regionów, stanowiąc wyraźny krok wstecz w odniesieniu do podejmowanych w ostatnich 25 latach inicjatyw. Wiąże się także ze zmniejszeniem atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej, pogorszeniem przepływów związanych z jednolitym rynkiem wewnętrznym, co ma bezpośredni wpływ na jakość życia mieszkańców tych regionów.
Zdaniem autorki interpelacji należy podkreślić, że decyzja o likwidacji połączenia zapada rok przed objęciem przez Wrocław zaszczytnego tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016 i może negatywnie oddziaływać na decyzje osób zainteresowanych dotarciem do Wrocławia, w celu wzięcia udziału w ważnych wydarzeniach kulturalnych i imprezach artystycznych organizowanych z tej okazji.
W ostatnich 10 latach wydano znaczące środki krajowe i europejskiej na poprawę stanu infrastruktury kolejowej po polskiej i niemieckiej stronie. Niektóre z prac w tym zakresie wciąż trwają. Likwidacja połączenia stanowi więc przekreślenie dotychczasowych rezultatów modernizacji infrastruktury kolejowej pomiędzy Wrocławiem a Berlinem i pozostaje w konflikcie z działaniami Unii Europejskiej na rzecz wspierania transportu niskoemisyjnego. Ponadto znaczenie likwidowanego połączenia wykracza daleko poza relacje transgraniczne, ponieważ może zostać ono wykorzystane do społecznego i gospodarczego powiązania zachodnich i wschodnich regionów Europy.
Swój sprzeciw wobec likwidacji połączenia kolejowego Wrocław –Berlin wyrażają również polskie i niemieckie regiony i izby gospodarcze. Z powyższych względów Zarząd Województwa Dolnośląskiego wyraża wolę wielowątkowej współpracy międzypaństwowej i międzyregionalnej prowadzącej do zatrzymania procesu likwidacji tego połączenia, a jednocześnie jego radykalnej poprawy jakościowej.
Na gruncie przytoczonych wyżej argumentów posłanka Monika Wielichowska pyta minister Marię Wasiak dlaczego resort i podległe spółki planują wstrzymać tak ważne dla rozwoju Dolnego Śląska, a także dla budowania spójnej Europy połączenie kolejowe w relacji Wrocław –Berlin? Czy Ministerstwo pozwoli zaprzepaścić od wielu lat wzmacnianą współpracę transgraniczną z sąsiadującymi ze sobą polskimi województwami i niemieckimi krajami związkowymi? Dlaczego resort pozwala na przekreślenie trwających prac w zakresie modernizacji infrastruktury kolejowej?
Z niecierpliwością czekamy na odpowiedź MIR, o której będziemy informować na łamach InfoRail. Szerzej na temat likwidacji połączeń z Wrocławia do Berlina pisaliśmy tutaj .
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024