Dlaczego pociągi długo stoją na stacjach? MI wyjaśnia

inforail
27.07.2020 12:45

WiceministerInfrastruktury przekazał informacje dotycząc wydłużonych postojów wybranych pociągów.

Wynikają one z sytuacji ruchowych na sieci kolejowej, mającychwpływ na konstrukcję rozkładu jazdy. I tak:

a) TLK 35104 „Branicki” Kraków – Gdynia: 29 min. postoju wWarszawie Centralnej, 28 minut w Białymstoku, 20 min. w Ełku, 26 min. wOlsztynie, 23 min. w Iławie – postoje w Białymstoku i Iławie wynikają ze zmianykierunku a w Iławie dodatkowo związane są z bieżącą organizacją ruchu na linii kolejowejnr 9 Warszawa – Gdańsk, postoje w Ełku i Olszynie wynikają z planowej wymiany lokomotywyspalinowej na elektryczną. Wydłużony postój w Warszawie spowodowany jest trasowaniempociągu przez wiele lokalizacji zamknięć torowych, a przede wszystkimrealizacją zadania inwestycyjnego na odcinku Olszamowice – Pilichowice. Układpociągów na ww. zamknięciu wymagał wytrasowania wg nowych założeńminimalizujących zmiany wtórne innych pociągów wyższej kategorii;

b) TLK 31102 „Hańcza” Kraków – Suwałki: 29 min. postoju wWarszawie Centralnej – postój w Warszawie Centralnej był planowany w rocznymrozkładzie jazdy na poziomie 25 minut, a wydłużenie 4 minuty wynika z sytuacjiruchowej i możliwości trasowania w trakcie prac torowych na liniach nr 4 i 6;

c) TLK 18102 „Podlasiak” Suwałki – Szczecin: 39 min. postojuw Białymstoku, 17 min. w Szamotułach – postój w Białymstoku wynika z pracmanewrowych (włączenie grupy z Ełku) oraz dostosowaniem do otoczenia, w tymdojazdów do Białegostoku pociągów osobowych. Postój w Szamotułach wynika z krzyżowaniasię pociągów na odcinkach jednotorowych, wynikających z intensywnych pracinwestycyjnych na linii 351 (ruch jednotorowy na szlaku Rokietnica – Szamotułyoraz Szamotuły – Pęckowo). Prace prowadzone na linii nr 351 powodują na dużąskalę jazdę pociągów po jednym torze wraz z ograniczeniami prędkości;

d) IC 83172 „Przemyślanin” Świnoujście-Przemyśl: 31min.postoju w Szczecinie, 30 min. w Poznaniu – postoje w Szczecinie i Poznaniuwynikają z koniecznych prac manewrowych i dołączania grupy wagonów komunikacjibezpośredniej wagonów ze Słupska;

e) TLK 31108 „Lubomirski” relacji Przemyśl-Gdynia; 30 min.postoju w Krakowie – czas na zmianę kierunku jazdy w tym przypadku wynika zprowadzonych prac manewrowych oraz układu zamknięć na przylegających liniachkolejowych: Przemyśl – Kraków: modernizacja stacji w Rzeszowie, instalacja balissystemu ETCS na odcinku Rzeszów – Tarnów, skutkująca telefonicznymzapowiadaniem pociągów i jazdą w odstępstwie posterunków następczych (stacji),

– na odcinku Kraków – Warszawa: ruch jednotorowy na szlakachOlszamowice – Pilichowice oraz Biała Rawska – Szeligi. Skrócenie czasu postojuw stacji Kraków Główny skutkowałoby więc jedynie przeniesieniem postoju doinnych stacji na odcinku Kraków – Warszawa;

f) TLK 33150/31100 „Malinowski” relacji Krynica – Warszawa(w weekendy): 38 min. postoju w Tarnowie, 23 min. w Krakowie (bez zmianykierunku), co daje łącznie 61 min. postoju na odcinku 77 km – grupa wagonówpociągu TLK 33150 „Malinowski” (relacji Krynica Zdrój – Kraków Gł.) planowomiała być włączana do pociągu podstawowego TLK 31100 „Malinowski” (relacjiPrzemyśl Gł. – Warszawa Wsch.) w stacji Kraków Główny. Na wniosek zarządcyinfrastruktury dotyczący ograniczania manewrów w stacji Kraków Główny,włączanie i wyłączanie wagonów zostało przeniesione do stacji Tarnów. W stacjiKraków Główny, z uwagi na trwającą przebudowę oraz zmieniony, nowy układ stacyjny(m.in. czynny jeden tor w stronę stacji Kraków Płaszów, ograniczona funkcjonalnośćpółnocnej głowicy stacji wynikająca z powstania tzw. sprzecznych przebiegówuniemożliwiających jednoczesne przejazdy kilku pociągów przez głowicę rozjazdową)dopuszczone są tylko absolutnie konieczne manewry, niemożliwe do zrealizowania winnym miejscu na trasie pociągu.

g) długie postoje pociągów sezonowych na stacji Słupskwynikają z realizacji inwestycji na odcinku linii kolejowej nr 405 między Słupskiema Ustką. Ponadto, w celu zminimalizowania czasu przejazdu, uruchamiane jestdodatkowe połączenie autobusowe, które umożliwia wcześniejszy dojazd pasażerówdo Ustki.