Dlaczego Pendolino nie pojadą do Jarosławia i Przemyśla?
PKP Intercity poinformowały, że w chwili obecnej nie przewidująwydłużenia relacji pociągów Pendolino do Jarosławia i Przemyśla. Powód jest prosty. Przewoźnik decyzję takąmotywuje faktem, że w dokumentacji projektu związanego z zakupem składów ED250są ściśle określone trasy po których może poruszać się pociągi ? dokumentacjazaś przewiduje kursowanie pociągów Pendolino tylko do stacji Rzeszów Główny.Wydłużenie trasy poza stację Rzeszów w kierunku Przemyśla wymagałoby uzyskaniazgody Komisji Europejskiej.
Przewoźnik poinformował też, że w ofercie przewozowej wrelacji Przemyśl Główny ? Kraków Główny zaplanowano połączenia realizowanepociągami kategorii IC oraz TLK, które na stacji Kraków Główny zapewniajądogodną przesiadkę z i do pociągów odpowiednio przyjeżdżających iodjeżdżających m.in. z kierunku Warszawy (w tym połączenia kategorii EICPremium).
MIR dodatkowo przypomniało, że połączenia kolejowewykonywane pociągami kategorii EIC Premium (Pendolino) mają charakterkomercyjny i nie są przedmiotem umowy o świadczenie usług publicznych wzakresie międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich, zawartejpomiędzy ministrem właściwym do spraw transportu a spółką PKP Intercity S.A. Wzwiązku z powyższym Minister Infrastruktury i Rozwoju nie ma możliwościbezpośredniego wpływu na decyzję przewoźnika w kwestii prowadzonej przez niego? na własne ryzyko ekonomiczne ? działalności przewozowej.
O wydłużenie relacji Pendolino do Przemyśla zwrócił sięposeł Mieczysław Kasprzak. Argumentował on, że stacja postojowa w PrzemyśluBakończycach jest ważnym argumentem bo skład musiałby tam ?nocować?. Zdaniemposła kurs na Podkarpacie jest końcówką wieczornego kursu EIP z Trójmiasta do Krakowa,powrót natomiast początkiem porannego kursu z Krakowa do Trójmiasta. Przejazd zRzeszowa do Przemyśla i z powrotem odbywał by się w godzinach nocnych. Czasprzejazdu z Rzeszowa do Jarosławia w tych godzinach byłby bardzo atrakcyjnyniecałe 40 minut a dojazd do Warszawy zająłby zaledwie 5 godzin.
I dalej poseł Kasprzak stwierdza, że za czasów kursowaniaekspresów ?Małopolska? czy ?Pieniny? połączenia te cieszyły się dużympowodzeniem. Obecnie wielu mieszkańców z okolic Przemyśla Jarosławia iLubaczowa z powodu uciążliwego połączenia kolejowego rezygnuje z tego środkakomunikacji i korzysta z komunikacji samochodowej. Dodatkowym argumentem jestwyremontowany dworzec w Przemyślu oraz kończący się remont dworca w Jarosławiu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Szybkie połączenie kolejowe to również wzrost atrakcyjnościinwestycyjnej tego regionu, co jest szczególną troską posła Kasparzaka.
Dorota Pyć, Podsekretarz Stanu w MIR poinformowała, że wkwestii podjętych działań, mających na celu poprawę czasu przejazdu pociągów zPrzemyśla i z Jarosławia w dniu 15 września 2015 r. Rada Ministrów przyjęłaopracowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju Krajowy Program Kolejowydo 2023 r. Program obejmuje inwestycje kolejowe, które przyczynią się dozwiększenia dostępności terytorialnej oraz poprawy bezpieczeństwa uczestnikówruchu i efektywności sektora transportowego przez utworzenie spójnego,zrównoważonego i przyjaznego użytkownikowi systemu transportowego w wymiarzekrajowym (lokalnym), europejskim i globalnym. Program ten zakłada m.in.kontynuację realizacji inwestycji pn.: ?Modernizacja linii kolejowej nr 91Kraków Główny Osobowy ? Medyka i linii nr 92 Przemyśl ? Medyka, odcinek Rzeszów? granica państwa? rozpoczętej w perspektywie finansowej 2007-2014. Planowaneefekty prowadzonych prac to skrócenie czasu jazdy pociągów o około 27 minut wtorze nr 1 i 24 minuty w torze nr 2, zwiększenie nacisku na oś z 196 KN na 221kN oraz dostosowanie peronów do obsługi osób niepełnosprawnych.
„