Dlaczego Pendolino nie jeżdżą po 20? Jest odpowiedź
Wracamy do tematuwieczornych kursów pociągów Pendolino. Na ten problem uwagę zwróciła posłankaMałgorzata Zwiercan.
W interpelacji do Ministra Infrastruktury stwierdziła, że pociągikategorii Express InterCity Premium kursują od 14 grudnia 2014. Są oneprowadzone taborem ED250 Pendolino i obsługują relacje łączące Warszawę zBielskiem-Białą, Gliwicami, Gdynią, Jelenia Górą, Katowicami, Kołobrzegiem, Krakowem,Rzeszowem i Wrocławiem. Dalej posłanka napisała, że są to pociągi osiągającenajwiększą prędkość, mają klimatyzację, strefę barową oraz strefę ciszy.Pendolino – na wielu trasach m.in. Gdańsk-Warszawa Centralna stanowi realnąalternatywę dla połączeń samolotowych. Z moich obserwacji wynika, że pociągi temają duże obłożenie, a czasem nawet trudno jest kupić z godziny na godzinębilet. Dlatego ze zdziwieniem zauważyłam, że ostatnie, wieczorne pociągiodjeżdżają około godziny 20.00, a na niektórych trasach jeszcze wcześniej –dodała posłanka.
I w związku z powyższym zadaje Ministrowi Adamczykowinastępujące pytania:
Z czego wynikają tak wczesne ostatnie odjazdy pociągówExpress InterCity Premium, np. ostatni pociąg z Warszawy do Gdańska odjeżdża ogodzinie 19.20?
Czy przeprowadzono badania rynku dotyczące zapotrzebowaniana połączenia pociągów Express InterCity Premium realizowane w późniejszychgodzinach i co z tych badań wynikało?
Czy ministerstwo rozważa wprowadzenie połączeń kolejowychrealizowanych przez Pendolino w późniejszych godzinach? Jeżeli tak to kiedy?Jeżeli nie to dlaczego?
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło stanowisko w tejsprawie. Rozkład jazdy poszczególnych pociągów kategorii Express IntercityPremium zestawionych ze składów ED250 konstruowany jest w oparciu o szczegółoweanalizy spodziewanej frekwencji – podał wiceminister Andrzej Bittel. W celuprzeprowadzenia analizy frekwencji, przewoźnik bierze pod uwagę potencjałregionu i stacji, na których planowane są postoje, a także planowaną dostępnośćtaboru obsługującego segment przewozów kategorii EIP. Przeprowadzone przez PKPIntercity analizy frekwencji wykazały, że uruchomienie pociągów kategorii EIPpo godzinie 20:00, z uwagi na biznesowy charakter przewozów, nie ma uzasadnieniaekonomicznego. Dlatego przewoźnik nie planuje uruchomić pociągów Pendolino zWarszawy w kierunku Trójmiasta, Krakowa czy aglomeracji śląskiej w godzinachwieczornych.
Ponadto Andrzej Bittel poinformował, że pociągi kategoriiEIP nie są objęte umową o świadczenie usług publicznych zawieraną pomiędzyministrem właściwym do spraw transportu i PKP Intercity na podstawie Ustawy zdnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym. Dlatego też,pociągi Pendolino uruchamiane są na zasadach komercyjnych, tj. na własne ryzykoekonomiczne i Minister Infrastruktury nie ma możliwości kształtowania ofertyprzewozowej tych pociągów.
„