Jakiś czas temu informowaliśmy, że pociąg do Suwałk jedzie tylko wówczas, gdy przewoźnik ma lokomotywę. W przeciwnym razie pasażerów czeka przesiadka do autobusów. Mimo to Suwałki nie znalazły się na liście miast, do których od strony Białegostoku mają docierać nowe lokomotywy spalinowe, jakie PKP Intercity dostarczy PESA. W specyfikacji istotnych warunków powtórzonego zamówienia zostały określone dokładnie odcinki linii kolejowych, na których lokomotywy mają prowadzić pociągi. Przypomnijmy, że będą to odcinki Gorzów Wielkopolski –Piła, Zamość – Rzeszów –Zagórz i uwaga Suwałki –Korsze. Spalinowe Gamy dotrą zatem do Suwałk, ale z drugiej strony, od Ełku. Jak poinformował wiceminister odpowiedzialny za kolej Zbigniew Klepacki połączenia na trasie Białystok – Suwałki przez Sokółkę nie są objęte umową ramową o świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich zawartą między spółką PKP Intercity SA a ministrem właściwym ds. transportu. Wobec powyższego na ww. odcinku przewoźnik nie uruchamia i nie planuje do uruchomienia pociągów międzywojewódzkich. Kursowanie pociągu międzynarodowego ˝Hańcza˝ obecnie jest ograniczone do relacji Warszawa Zachodnia – Suwałki z powodu prac modernizacyjnych prowadzonych przez stronę litewską i odbywa się na podstawie umowy ramowej o świadczenie usług publicznych w przewozach międzynarodowych z dnia 2 czerwca 2006 r., a która obowiązywała do 31 grudnia 2013 r. Obecnie Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju negocjuje z przewoźnikiem projekt umowy rocznej o świadczenie usług publicznych w zakresie międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich, w którym powyższa relacja zostanie uwzględniona.
Projekt zakupu 10 lokomotyw spalinowych jest zaplanowany do współfinansowania w ramach Programu Operacyjnego ˝Infrastruktura i środowisko˝ na lata 2007-2013, a celem tego projektu inwestycyjnego jest obsługa pociągów pasażerskich w relacjach obejmujących odcinki linii niezelektryfikowanych. Zgodnie z planem utrzymanie lokomotyw przeznaczonych do obsługi odcinka Korsze – Ełk – Olecko – Suwałki zaplanowano w Białymstoku. W tym miejscu należy wyjaśnić, iż zgodnie z ustalonymi zasadami uwzględniającymi obowiązujące przepisy dotyczące pomocy publicznej o dofinansowanie w ramach POIiŚ ubiegać się mogą takie inwestycje taborowe, w przypadku których zakupiony lub zmodernizowany tabor będzie wykorzystywany tylko do obsługi połączeń objętych umową o świadczenie usług publicznych. Możliwe jest także dofinansowanie inwestycji na zasadach pomocy regionalnej, przy czym poziom dofinansowania w takich przypadkach jest znacząco niższy, a tabor może być wykorzystywany do realizacji przewozów nieobjętych umową o świadczenie usług publicznych. W przypadku projektu, o którym mowa, dofinansowanie będzie realizowane w ramach umowy o świadczenie usług publicznych.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zdaje sobie sprawę z wagi utrzymania połączenia kolejowego Warszawa – Białystok, dlatego też relacja ta jest uwzględniona w Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym, który zakłada dla tej relacji uzyskanie dla pasażerskich pociągów międzywojewódzkich w rozkładzie jazdy 2015/2016 średniej prędkości handlowej 80 km/h.
Na zakończenie należy dodać, że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym organizatorem publicznego transportu zbiorowego na terenie województwa podlaskiego jest samorząd województwa, do którego należy zapewnienie odpowiednich warunków funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego, w tym także w miarę istniejących potrzeb obsługę relacji Białystok – Suwałki przez Sokółkę. Co ciekawe ofertę na obsługę tych połączeń od rozkładu jazdy 2015 złożyły …PKP Intercity.