Dlaczego nocne pociągi mają ograniczone postoje? MI wyjaśnia
Zgodnie z przyjętymi wytycznymi pociągi kursujące w porze nocnej (międzygodzinami 00:00 – 5:00) mają ograniczone postoje jedynie do dużych stacjiwęzłowych i ośrodków generujących największe potoki pasażerskie. Ma to na celuzapewnienie bezpieczeństwa i komfortu podróżujących pasażerów – podałwiceminister Andrzej Bittel.
To stanowisko pojawiłosię w związku z wycofaniem się PKP Intercity z zatrzymania dla pociągu TLK”Karpaty” w Miechowie. Według wyjaśnień MI miałoby ono uzasadnienie, gdy byłobyto pierwsze lub ostatnie dzienne połączenie w danej relacji. Tymczasem godzinykursowania pociągu TLK „Karpaty” przez stację Miechów (przyjazd z Krakowa okołogodziny 2:08, odjazd do Krakowa około 2:20) nie zapewniają możliwości dziennegoskomunikowania Krakowa z Miechowem. Ostatnie połączenie w porze dziennejpociągiem Spółki PKP Intercity S.A. zapewniają w relacji Kraków – Miechówpociąg TLK 38170 „Ustronie” (odjazd o godzinie 21:13), a pierwsze dziennepołączenie do Krakowa mieszkańcom Miechowa zapewnia pociąg TLK 83171 „Ustronie”(odjazd o godzinie 7:44).
Z uwagi na regionalnycharakter odcinek Kraków – Miechów obsługują liczne pociągi przewoźnikówregionalnych. Priorytetem dla przewoźnika PKP Intercity jest zapewnienieklientom połączeń w komunikacji dalekobieżnej. Nocny pociąg TLK „Karpaty” wkomunikacji dalekobieżnej zapewnia bezpośrednie połączenie Trójmiasta iWarszawy z Zakopanem i Przemyślem. Uprzejmie informuję, że bezpośredniepołączenie z tymi ośrodkami dla mieszkańców Miechowa zapewnione jest innymi pociągamiSpółki PKP Intercity kursującymi w porze nocnej i dziennej. W załączeniuprzekazuję wykaz pociągów dalekobieżnych zatrzymujących się w Miechowie.
Decyzję o rezygnacji zpostojów handlowych w pociągach nocnych są podejmowane, w przypadkach kiedywymiana pasażerów jest mała, a przychody z biletów podróżnych wsiadających iwysiadających nie pokrywają kosztów ich zatrzymania. Dla pociągu TLK „Karpaty”wymiana podróżnych na stacji Miechów nie uzasadnia dalszego utrzymaniapowyższego postoju, gdyż średnia liczba podróżnych korzystających z tegopociągu na powyższej stacji w bieżącym rozkładzie jazdy nie przekroczyła 2 osóbna jedno zatrzymanie.
Poniżej zestawieniepociągów zatrzymujących się na stacji Miechów:
Nr pociągu |
Kategoria handlowa |
Nazwa |
Stacja początkowa |
Stacja końcowa |
35100/1 |
TLK |
BIEBRZA |
Rzeszów Główny |
Gdynia Główna |
53100/1 |
TLK |
BIEBRZA |
Gdynia Główna |
Rzeszów Główny |
73102/3 |
TLK |
CYRYL |
Poznań Główny |
Kraków Główny |
37102/3 |
TLK |
CYRYL |
Kraków Główny |
Poznań Główny |
13106/7 |
TLK |
HAŃCZA |
Suwałki |
Kraków Główny |
31106/7 |
TLK |
HAŃCZA |
Kraków Główny |
Suwałki |
3522/3 |
IC |
KOLBERG |
Kraków Główny |
Olsztyn Główny |
5322/3 |
IC |
KOLBERG |
Olsztyn Główny |
Kraków Główny |
31100/1 |
TLK |
MALINOWSKI |
Przemyśl Główny |
Warszawa Wschodnia |
13100/1 |
TLK |
MALINOWSKI |
Warszawa Wschodnia |
Przemyśl Główny |
35104/5 |
TLK |
MAŁOPOLSKA |
Przemyśl Główny |
Gdynia Główna |
53104/5 |
TLK |
MAŁOPOLSKA |
Gdynia Główna |
Przemyśl Główny |
3524/5 |
IC |
ORŁOWICZ |
Kraków Główny |
Olsztyn Główny |
5324/5 |
IC |
ORŁOWICZ |
Olsztyn Główny |
Kraków Główny |
38196/7 |
TLK |
PODHALANIN |
Zakopane |
Szczecin Główny |
83197/6 |
TLK |
PODHALANIN |
Szczecin Główny |
Zakopane |
37100/1 |
TLK |
PUŁASKI |
Kraków Główny |
Poznań Główny |
73100/1 |
TLK |
PUŁASKI |
Poznań Główny |
Kraków Główny |
13105/4 |
IC |
REYMONT |
Łódź Fabryczna |
Kraków Główny |
31104/5 |
IC |
REYMONT |
Kraków Główny |
Łódź Fabryczna |
35102/3 |
TLK |
SIENKIEWICZ |
Kraków Główny |
Olsztyn Główny |
53102/3 |
TLK |
SIENKIEWICZ |
Olsztyn Główny |
Olsztyn Główny |
83170/1 |
TLK |
USTRONIE |
Kołobrzeg |
Przemyśl Główny |
38170/1 |
TLK |
USTRONIE |
Przemyśl Główny |
Kołobrzeg |
3520/1 |
IC |
ŻEROMSKI |
Kraków Główny |
Olsztyn Główny |
5320/1 |
IC |
ŻEROMSKI |
Olsztyn Główny |
Kraków Główny |
„