Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dlaczego Newag przegrał przetarg na dostawę taboru dla PKM?

inforail
27.06.2014 12:20

Ostatnimi czasy głośnym echem odbiło się rozstrzygnięcie przetargu na dostawę taboru dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Odpowiedź na pytanie dlaczego przegrał do Newag znalazł portal trojmiasto.pl. I tak przyczyną odrzucenia oferty nowosądeckiego producenta miało być niespełnienie wymagań łączności wewnętrznej w pojazdach i niewłaściwe wymiary podłogi składów. Dodajmy, że oferta Newagu nie była rozpatrywana przez komisję przetargową z przyczyn formalnych. Wygrała PESA. Według członków komisji przetargowej, jak donosi trojmiasto.pl, firma nie potwierdziła zgodności ze specyfikacją tzw. 'wewnętrznej łączności’ w pociągu, która umożliwia komunikację między obsługą pociągu a pasażerami. To sprawiło, że według członków komisji przetargowej oferta stała się niezgodna z warunkami przetargu. Problem pojawił się także w innym punkcie oferty. Newag zaproponował podłogę, której wysokość miała się zmieniać na pochylni. Propozycja ta nie spełniała specyfikacji technicznej, ale mimo to urzędnicy poprosili o szczegółowe wyjaśnienia jej zastosowania. W odpowiedzi spółka z Nowego Sącza, zamiast wyjaśnień, dokonała korekty oferty w opisanej części. Zdaniem urzędników wyjaśnienia mają służyć rozwiązywaniu wątpliwości, które wynikają zarówno z niejasnych lub sprzecznych ze sobą dokumentów, natomiast nie mogą prowadzić do zmiany oferty, gdyż będzie to naruszać zasady równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji.
Newag sytuacji nie komentuje. Do 4 lipca ma czas na złożenie odwołania od wyników przetargu i zapewne z możliwości tej skorzysta.

SA138 w barwach Pomorskiego
Przypomnijmy, że województwo pomorskie swego czasu zakupiło już składy od Newagu. To dwuczłonowe i trzyczłonowe jednostki SA137 i SA138, które można spotkać chociażby na trasach Gdynia –Hel i Gdynia –Kościerzyna. Ostatni przetarg na dostawę pociągów do obsługi trasy Malbork –Grudziądz wygrała jednak PESA. Jak będzie w przypadku PKM? Więcej będziemy wiedzieli po 4 lipca br.