Dlaczego Koleje Mazowieckie nie chcą pociągów Stadlera?
inforail
05.04.2010 15:12
Dlaczego Koleje Mazowieckie nie chcą pociągów Stadlera?
Zarząd Spółki „Koleje Mazowieckie –KM”sp. z o.o. po zapoznaniu się z analizami prawnymi wyroku Krajowej Izby Odwoławczej w sprawie unieważnienia czynności unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę 16 szt. nowych, czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych podjął decyzję o złożeniu skargi na przedmiotowy wyrok KIO za pośrednictwem Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych do Sądu Okręgowego w Warszawie, Warszawa-Praga.
Podstawą złożenia skargi jest błędne ustalenie, że cena najkorzystniejszej oferty (złożonej przez Stadler Bussnang AG) nie przekracza kwoty przeznaczonej przez Spółkę KM na realizację zamówienia. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa (m.in.: ustawa o VAT, Wspólnotowy Kodeks Celny) podmioty dokonujące importu (w tym przypadku Spółka KM) są zobowiązane nie tylko do obliczenia i wykazania podatku VAT wynikającego z dokonanego importu towarów, ale także do faktycznego zapłacenia tego podatku w urzędzie celnym. Zatem Spółka KM zostanie obciążona podatkiem VAT z tytułu importu towarów ze Szwajcarii, który będzie musiała fizycznie wpłacić do urzędu celnego.
W związku z powyższym, gdyby Spółka KM zdecydowała się na podpisanie umowy ze Stadler Bussnang AG, musiałaby dysponować środkami finansowymi na zapłatę za dostawę 16 szt. EZT w wysokości 93 500 800 euro, w tym 16 860 800 euro na zapłatę podatku VAT z tytułu importowanych towarów. Tymczasem Spółka KM na realizację zamówienia przeznaczyła kwotę 79 233 149,06 euro brutto. Oznacza to, że na realizację przedmiotowego zamówienia Spółka KM musiałaby posiadać dodatkowe środki finansowe w wysokości ok. 50 000 000 zł w zależności od bieżącego kursu euro.
W celu zobrazowania, dlaczego zdecydowano się wnieść skargę na wyrok KIO, przedstawiony został następujący przykład:
W postępowaniu na dostawę produktu X zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia kwotę 100 zł brutto.
Przypadek 1:
W postępowaniu jedyną ofertę składa wykonawca krajowy. Cena netto oferty wynosi 90 zł, a więc jest mniejsza od kwoty, którą dysponuje zamawiający. Po doliczeniu podatku VAT w wysokości 19,8 zł (22%) cena wynosi 109,8 zł, czyli przekracza kwotę przeznaczoną na realizację zamówienia. Zamawiający unieważnia postępowanie.
Przypadek 2:
W postępowaniu jedyną ofertę składa wykonawca spoza UE. Cena netto oferty wynosi 90 zł, a więc jest mniejsza od kwoty, którą dysponuje zamawiający. Po doliczeniu podatku VAT w wysokości 19,8 zł (22%) cena wynosi 109,8 zł, czyli przekracza kwotę przeznaczoną na realizację zamówienia. Zamawiający nie może unieważnić postępowania zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym przez Stadler Bussnang AG i popartym przez KIO.
Podsumowując, w Przypadku 1 zamawiający może uniknąć podpisania umowy i uchronić się przed niezaplanowanymi wydatkami, które mogą zachwiać jego płynnością finansową, natomiast w Przypadku 2 zamawiający będzie musiał zawrzeć umowę (zgodnie ze stanowiskiem Stadler Bussnang AG popartym przez KIO) bez względu na konsekwencje związane z wydatkowaniem dodatkowych środków finansowych. Jak widać, taka interpretacja przepisów prawa prowadzi do kuriozalnej sytuacji stosowania w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego odmiennych kryteriów dla różnych podmiotów.
Zarząd Spółki KM podkreśla, że decyzja o wniesieniu skargi na wyrok KIO nie była łatwą decyzją w kontekście odłożenia w czasie dostawy 16 szt. EZT, które są niezbędne do zaspokojenia potrzeb transportowych mieszkańców Mazowsza. Zarząd Spółki KM nie mógł podjąć innej decyzji ze względu na brak środków finansowych na realizację zamówienia zgodnie z wyrokiem KIO. Niemniej jednak Zarząd ma nadzieję, że mimo podjętych kroków prawnych, 16 szt. EZT zgodnie z założeniami pojawi się na mazowieckich torach przed rozpoczęciem Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024