Dlaczego do Balic za 8 nie za 5 zł?
Kilkanaście dni temu informowaliśmy na łamach InfoRail, żeza podróż z Krakowa Głównego do Portu Lotniczego Kraków Balice pociągiem KoleiMałopolskich zapłacimy 8 zł. Od razu pojawiły się głosy, że to o 3 zł więcejniż mówiły wcześniejsze doniesienia przewoźnika. Dlaczego? Koleje Małopolskiewyjaśniają, że cena utrzymania taboru jest wysoka, podobnie jak opłaty zadostęp do infrastruktury kolejowej. Jak podaje przewoźnik w efekciemodernizacji linii kolejowej do Balic wzrosły koszty jej użytkowania, któreprzewoźnik płaci na rzecz zarządcy infrastruktury PKP PLK S.A. Są to przedewszystkim:
– wzrost stawek za dostęp do torów o 50% z uwagi nawyposażenie linii w urządzenia sieci trakcyjnej i zmianę kategorii linii,
– wzrost stawki za dostęp do torów o ok. 10% z uwagi nawprowadzenie pojazdów o wyższej masie brutto: przed remontem obsługa pojazdamispalinowymi SA133 (97 ton) ? po remoncie obsługa pojazdami elektrycznymi EN64(129 ton),
– wzrost opłat za dostęp i korzystanie z peronów stacjiKraków Balice o ponad 90% za jeden postój, ze względu na wyższy standardperonów oraz wprowadzenie urządzeń wizualnej informacji pasażerskiej.
Przewoźnik wspomina też, że nie wszystkie trasy w regioniesą dotowane w tej samej wysokości. Na tej trasie będzie wielu pasażerówdojeżdżających tylko na lotnisko. Dla tych, którzy będą jeździć regularnie, azatem dla mieszkańców regionów, położonych w sąsiedztwie linii lotniskowej,będą przygotowane bilety miesięczne. Korzystanie z nich jest, nie tylko w Krakowieczy Małopolsce, bardziej opłacalne.
I dalej przewoźnik informuje, że część kosztów swojejdziałalności pokrywa z otrzymywanej dotacji. Ceny biletów nie pokrywają jednak kosztówutrzymania taboru. Samorząd województwa dotujący Koleje Małopolski nie makieszeni bez dna. Proza życia, chciałoby się powiedzieć?.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Na pocieszenie dodajmy, że cena biletu na lotnisko upoprzedniego operatora ? Przewozów Regionalnych była dwukrotnie wyższa. To 19zł. Obecna cena jest na poziomie tej z 2009 r.
„