Dialog, prototyp, jazda obserwowana – etapy budowy taboru dla CPK

inforail
07.12.2017 10:52

Największym wyzwaniemprzy budowie taboru jest dialog, który musi być prowadzony między zamawiającyma producentem – twierdzi Aleksander Wołowiec, menadżer programu Luxtorpeda.

I dodaje, że ma być to prawdziwy dialog technologiczny, a niejedynie dialog techniczny, jaki mamy w PZP. Dialog ten ma pozwolić na gładkieprzejście od pierwszego celu, jakim jest zdefiniowanie potrzeb, do ścisłejwspółpracy z ekspertami. I to się już dzieje – mówi Wołowiec. Konsekwencją mabyć ogłoszenie postępowania, wybór oferty i zawarcie umowy. Wszystko w trójkącieNCBR, zamawiający i wykonawca.

Faza realizacji umowy partnerstwa to 4 kolejne etapy:

1. zaproszenie wykonawców i opracowanie koncepcji oraz ichocena;

2. przygotowanie dokumentacji technicznej;

3. produkcja prototypu;

W tych trzech etapach wykonawcy nie ponoszą ryzyka z badań iprodukcji prototypu. Wszystko to jest opłacane ze środków celowych.

4. Wyłonienie wykonawcy i jazda obserwowana.

Tabor do obsługi CPK będzie dwusystemowy – podkreślił Wołowiec.Stąd też jest to spore wyzwanie – dodał.

Przedstawiciele obecnej władzy wielokrotnie podkreślali, żedoświadczenia z eksploatacją pojazdów zakupionych dotychczas przez PKPIntercity wskazują, że zakupy należy prowadzić nieco inaczej. Stąd też mają byćnabywane długie serie pojazdów, a ogłoszenie postępowań ma być poprzedzonewspomnianym dialogiem technicznym.