Dialog, prototyp, jazda obserwowana – etapy budowy taboru dla CPK
Największym wyzwaniemprzy budowie taboru jest dialog, który musi być prowadzony między zamawiającyma producentem – twierdzi Aleksander Wołowiec, menadżer programu Luxtorpeda.
I dodaje, że ma być to prawdziwy dialog technologiczny, a niejedynie dialog techniczny, jaki mamy w PZP. Dialog ten ma pozwolić na gładkieprzejście od pierwszego celu, jakim jest zdefiniowanie potrzeb, do ścisłejwspółpracy z ekspertami. I to się już dzieje – mówi Wołowiec. Konsekwencją mabyć ogłoszenie postępowania, wybór oferty i zawarcie umowy. Wszystko w trójkącieNCBR, zamawiający i wykonawca.
Faza realizacji umowy partnerstwa to 4 kolejne etapy:
1. zaproszenie wykonawców i opracowanie koncepcji oraz ichocena;
2. przygotowanie dokumentacji technicznej;
3. produkcja prototypu;
W tych trzech etapach wykonawcy nie ponoszą ryzyka z badań iprodukcji prototypu. Wszystko to jest opłacane ze środków celowych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
4. Wyłonienie wykonawcy i jazda obserwowana.
Tabor do obsługi CPK będzie dwusystemowy – podkreślił Wołowiec.Stąd też jest to spore wyzwanie – dodał.
Przedstawiciele obecnej władzy wielokrotnie podkreślali, żedoświadczenia z eksploatacją pojazdów zakupionych dotychczas przez PKPIntercity wskazują, że zakupy należy prowadzić nieco inaczej. Stąd też mają byćnabywane długie serie pojazdów, a ogłoszenie postępowań ma być poprzedzonewspomnianym dialogiem technicznym.
„