Dezintegracja kolei i komunikacji miejskiej w Lublinie cz. 1
Linie kolejowe budowane w Polsce w XIX wieku w zaborze rosyjskim ze względów militarnych prowadzone były daleko od istniejącej zabudowy miejskiej. Tak też wytyczono linię Kolei Nadwiślańskiej przebiegającej przez Lublin. Ówczesny dworzec zlokalizowany był na dalekich przedmieściach, po drugiej stronie rzeki Bystrzycy, około 3 km od centrum, co było w tamtych czasach odległością dość znaczną. Stacja Lublin przyjmowała duży ruch towarowy, posiadała lokomotywownię i warsztaty. Kolejne przystanki zlokalizowano już poza miastem.
Dziś rejon dworca – choć nadal jest poza śródmieściem – został wchłonięty przez zwartą zabudowę miejską, a miasto znacznie rozszerzyło swe granice, przez co obecnie w granicach miasta są jeszcze przystanki (i stacje):
- stacja Lublin;
- Lublin Północny – na linii nr 30 w kierunku Łukowa , przy osiedlu Tatary i w sąsiedztwie dawnej Fabryki Samochodów;
- Lublin Zemborzyce – na linii nr 68 w kierunku Stalowej Woli, stacja w dawnej wsi Zemborzyce, obecnie rejon rekreacyjny nad zalewem i zabudowa indywidualna;
- Stasin Polny – na linii nr 7 w kierunku Warszawy, dawniej w sąsiedztwie wsi Stasin, dziś także w pobliżu osiedli mieszkaniowych, na granicy miasta;
- Lublin Zadębie – na linii nr 30 w kierunku Łukowa, odnowiony, zlokalizowany w pobliżu nieco zdegradowanej strefy przemysłowej, bez zabudowy istotnej mieszkaniowej i
- Lublin Ponikwoda – na linii nr 30 w kierunku Łukowa, odnowiony, znajdujący się w pobliżu mało intensywnej zabudowy indywidualnej.
Przez wiele lat planowany był dodatkowy przystanek na linii nr 7 przy przedłużeniu ul. Filaretów. Taka lokalizacja byłaby niezwykle korzystna, gdyby jednocześnie skierowano w rejon tego przystanku linie autobusowe (a może i trolejbusowe) dojeżdżające obecnie do pętli Widok. Przystanek taki mógłby być podstawowym dla kilkudziesięciu tysięcy mieszkańców południowych dzielnic miasta. Obecnie budowa tego obiektu nie jest planowana.
Nowo uruchomione przystanki na zrewitalizowanej linii nr 30 biegnącej do Lubartowa i Parczewa zlokalizowane są na skraju zabudowy miejskiej, w dużej odległości od ważnych ciągów komunikacyjnych. W dni robocze zatrzymuje się przy nich zaledwie 5 par pociągów pasażerskich. Przy przystanku Lublin Zadębie brakuje miejsc zatrzymania dla linii autobusowych przebiegających ul. Turystyczną. Z kolei do przystanku Ponikwoda nie ma nawet utwardzonego dojścia dla pieszych. To wszystko decyduje o niewielkim wykorzystaniu nowych przystanków kolejowych.
Dodatkowo, lokalizacja przystanków Ponikwoda i Stasin Polny na skraju miasta, w obszarze niezbyt intensywnej zabudowy, wpływa na małe zainteresowanie pasażerów. Służą one w zasadzie mieszkańcom okolicznych zabudowań o charakterze wiejskim.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Stacja Lublin Zemborzyce zlokalizowana jest ok. 13 km od centrum Lublina, w rejonie mało intensywnej zabudowy. Jest ona wykorzystywana przez okolicznych w bardzo umiarkowanym stopniu –dużo częściej kursuje bowiem docierająca do centrum miasta linia 8, przebiegająca ulicą Krężnicką. Linia nr 68 nie jest wykorzystywana przez mieszkańców Lublina odwiedzających Zalew Zemborzycki. W przeszłości funkcjonował jeszcze przystanek Lublin Zalew, ale z powodu nikłego wykorzystania został zlikwidowany.