(Dez)informacja pasażerska
Jednym z największychproblemów w funkcjonowaniu stacji Gdańsk Wrzeszcz jest brak ekranów informacjipasażerskiej. Na sprawę zwraca uwagę grupa posłów, którzy pytają o ten problemMinistra Infrastruktury.
Posłowie stwierdzają, że składy PKM odjeżdżają z dwóchperonów – z pierwszego i drugiego. W rozkładach plakatowych informacja ta jestpodana, ale jej znalezienie zajmuje dużo czasu i nie należy do najłatwiejszych.Dlatego widok pasażerów biegających między peronami ? zdenerwowanych izdezorientowanych ? to we Wrzeszczu codzienność. Tymczasem od 11 grudnia ?kiedy zaczął obowiązywać nowy rozkład jazdy pociągów ? jest jeszcze trudniej.Oprócz zmiany godzin kursowania pociągów dalekobieżnych zmieniła się równieżtrasa pociągów PKM – nie każdy skład do Gdyni będzie jechał w kierunkulotniska, część pojedzie przez Sopot. Dla przykładu – przed godziną 8 rano nadwóch peronach mogą stać identyczne pociągi. Oba będą jechały do Gdyni Głównej,ale różną trasą – jeden odjedzie o 7.49, a drugi o 7.52.
Perony należą do PKP Polskie Linie Kolejowe i to ta spółkaodpowiada za informację pasażerską na peronach. Mimo, iż wiadomym było, iżstacja Gdańsk Wrzeszcz będzie obciążona kursowaniem pociągów Szybkiej KoleiMiejskiej, PKM oraz PKP władze spółki nie zleciły indywidualnej instalacjiekranów informujących o odjazdach pociągów ani na peronach, ani w tunelach.Inwestycja ta znalazła się w zakresie przetargu z innymi stacjami iprzystankami na trasie Gdańsk – Warszawa i miała zostać zrealizowana do grudnia2016 roku. Niestety obecnie trwa procedura aneksowania umowy z wykonawcą, któryzadeklarował, że konieczne będzie wykonanie prac dodatkowych ? powiązaniablokady liniowej i systemów ETCS Polskich Linii Kolejowych z systemami PKM.Prace nad instalacją i uruchomieniem systemu dynamicznej informacjipasażerskiej wraz z robotami dodatkowymi zakończą się w czwartym kwartaleprzyszłego roku.
Co na to resort? Oczywiście broni PKP PLK. Andrzej Bittel,Podsekretarz Stanu w MIB informuje, że zakup i instalacja wyświetlaczy SystemuDynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP) na stacji Gdańsk Wrzeszcz zostałyprzewidziane w ramach zadania pn. „Zabudowa systemu ERTMS/ETCS poziom 2 iERTMS/GSM-R wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym warstwy nadrzędnejdla 8 LCS-ów na linii kolejowej E-65″ realizowanego w ramach projektu pn.”Modernizacja linii kolejowej E65/C-E 65 na odcinku Warszawa – Gdynia – wzakresie warstwy nadrzędnej LCS, ERTMS/ETCS/GSM-R, DSAT oraz zasilania układutrakcyjnego”. Instalacja SDIP na przedmiotowej stacji przewidywana jest na IVkwartał 2017 roku. W ramach ww. projektu planowany jest montaż wyświetlaczydwustronnych krawędziowych (po 3 szt. na każdą krawędź peronu nr 1 i 2),wyświetlaczy peronowych zbiorczych dwustronnych (po 2 szt. na każdym peronie),wyświetlaczy tunelowych zbiorczych (po 2 szt. w tunelu nr 1 i 2) orazwyświetlaczy tunelowych (po 4 szt. na tunel przy wyjściach z tunelu na peronynr 1 i 2).
Bittel dodaje, że PKP Polskie Linie Kolejowe zapewniłypodróżnym możliwość skorzystania z informacji statycznej tj. z 6 gablottrójpanelowych dwustronnych zlokalizowanych na peronach nr 1 i 2 oraz 4 gablottrójpanelowych jednostronnych w tunelach. Plakatowy rozkład jazdy przedstawiapełną informację dotyczącą zatrzymań pociągów, a więc trasę i oznaczenie peronuzatrzymania (w tym również informacje na temat zmian rozkładu jazdy PKM).Aktualny rozkład jazdy dostępny jest również na stronie Portalu Pasażera podadresem www.portalpasazera.pl. Wprzypadku zajścia zmian w stosunku do rozkładu pasażerowie informowani są obieżącej sytuacji ruchowej drogą komunikatów megafonowych, które zawierająinformację o numerze peronu wjazdu (postoju bądź odjazdu – zależnie od typukomunikatu) pociągu oraz wskazanie istotnych stacji pośrednich. Dla zapewnieniawłaściwej jakości informacji pasażerskiej przekazywanej drogą komunikatówmegafonowych na stacji Gdańsk Wrzeszcz zabudowano nowe urządzenianagłaśniające.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Systemy SDIP te są instalowane lub przebudowywane w ramachwielu obecnie realizowanych projektów modernizacyjnych ? twierdzi Bittel.Ponadto PKP PLK w ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. realizujezadanie pn. „Projekt, dostawa i instalacja elementów prezentacji dynamicznejinformacji pasażerskiej oraz systemu monitoringu wizyjnego wraz zinfrastrukturą techniczną na dworcach, stacjach i przystankach kolejowych”.Obecnie trwa końcowy etap przygotowań do ogłoszenia postępowania przetargowegow ramach ww. zadania. Realizacja prac planowana jest na lata 2017-2020. Zgodniez założeniami w ramach ww. zadania dworce, stacje i przystanki osobowe zostanąwyposażone w wyświetlacze dynamicznej informacji pasażerskiej, wielofunkcyjne infokioski,system informacji głosowej, a także system monitoringu wizyjnego podnoszącypoziom bezpieczeństwa pasażerów.
Warto jednak dodać, że nawet, jeśli system informacjipasażerskiej uda się zamontować to na wielu stacjach ? nie działa. Tak jest np.w podwarszawskim Legionowie, gdzie tablice elektroniczne od wielu już miesięcynie wyświetlają żadnych informacji. Dlaczego? To zapewne wiedzą tylko PLP PLK.
„