Degradacja i odnowa dworców kolejowych
inforail
07.08.2013 09:28
Degradacja i odnowa dworców kolejowych
Poza Dworcem Zachodnim, gdzie planowane jest wybudowanie jedynie niewielkiego obiektu dla podróżnych, wskazać można inne przykłady dworców, które spotkała różnego rodzaju degradacja.
Przykład pierwszy to dworzec Warszawa Wileńska. Pierwszy obiekt w jego miejscu otwarto w 1863 r. i była to linia warszawsko-petersburska w ówczesnej Rosji Carskiej. Była to druga linia kolejowa, która dotarła do Warszawy (po warszawsko-wiedeńskiej), co decydowało o jej pierwszorzędnym znaczeniu. Budynek został zniszczony w trakcie pierwszej wojny światowej, po czym odbudowano go w okrojonej formie. Po wybudowaniu linii średnicowej, czołowy Dworzec Wileński stracił na znaczeniu. W okresie powojennym obiekt służył jako dworzec podmiejski obsługujący pociągi z kierunku północno-wschodniego. Budynek był niewielki i o niskim standardzie. W 2000 r. rozpoczął się pierwszy projekt modernizacji dworca, obejmujący budowę centrum handlowego. Zbudowano 4-poziomowy budynek ze sklepami, a dworzec odsunięto w kierunku wschodnim. W rezultacie, obiekt do obsługi podróżnych został zdegradowany do roli przybudówki centrum handlowego. Rozdział pomiędzy „ważniejszym”zespołem sklepów a „pomniejszym”dworcem wyraźnie uwidaczniają wielokrotnie niższe standardy wykończeniowe dworca. Dodatkowo, na dworcu jest zawsze ciemno, gdyż przykryto go parkingiem wielopoziomowym, a oświetlenie jest słabe. Tym samym, budowa centrum handlowego wprawdzie zapewniła zysku prywatnemu inwestorowi, lecz nie poprawiła znacznie standardu obsługi podróżnych korzystających z pociągów.
Jako dwa kolejne przykłady wymienić można dwa wybitne dzieła modernistycznej architektury. Pierwszym z nich jest dworzec w Katowicach, wyróżniający się żelbetowymi kielichami podtrzymującymi strop. Po wybudowaniu obiekt został znacząco zaniedbany. W latach 90. i 2000. nie przeprowadzano w nim żadnych znaczących prac remontowych. Wnętrze dworca zajął chaotyczny handel i gastronomia, co szybko doprowadziło obiekt do stanu ruiny. Teren przejęła grupa Neinver, która zburzyła obiekt i zrekonstruowała go, umieszczając na miejscu przyległego dworca autobusowego centrum handlowego. Nowe perony autobusowe zostały ukryte pod dworcem kolejowym. Oczywiście najbardziej wysunięte do kluczowej ul. 3 Maja jest centrum handlowe.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Drugim przykładem zdegradowanego obiektu jest Dworzec Centralny, w którego remont zainwestowano ostatnio 60 mln zł, a obecnie inwestuje się dalsze 22 mln zł. Ten dworzec zaprojektowano ze znaczną liczbą przejść podziemnych i nadziemnych. Przejść nadziemnych w formie kładek nie zrealizowano, zaś przejścia podziemne do dziś stanowią utrapienie podróżnych. Szerokie przejścia podziemne w latach 90. zaaranżowano na budki handlowe. Ich stan dramatycznie pogorszył się, a brak jakichkolwiek remontów uczynił Dworzec Centralny miejscem odstraszającym. Dopiero kapitalny remont przywrócił obiektowi przyzwoity stan –i tym razem wykonano zadanie należycie, zwłaszcza w odniesieniu do tuneli. Nie udało się jednak zmodernizować schodów, ani dokładnie doszczelnić stropów, co nastąpi dopiero przy obecnym remoncie.
Powyższe przykłady dają wyraz temu, iż nie zawsze „modernizacja”wychodzi na korzyść podróżnym korzystającym z usług kolei.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024