Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Darty włączane do ruchu sukcesywnie. Bezpieczeństwo priorytetem!

inforail
07.09.2015 11:05

Dostawa 20 ezt-ów (Dartów ? red.) odbywać się będzie zgodniez umową zawartą przez PKP Intercity SA z wykonawcą (PESA – red.) ? poinformowałSławomir Żałobka, podsekretarz stanu w MIR. Przewoźnik planuje włączać doeksploatacji poszczególne składy sukcesywnie, niezwłocznie po ich odebraniu iprzygotowaniu do jazdy. W tym procesie priorytetem jest bezpieczeństwo, komfortpodróży oraz przekazanie podróżnym pociągów o najwyższym standardzie. Włączeniewszystkich zakupionych pojazdów do eksploatacji w ramach rozkładu jazdy na lata2015/2016 będzie możliwe, jeżeli wszystkie wyprodukowane pociągi będą zapewniaćrealizację powyższych priorytetów ? poinformował Żałobka.

Na podstawie doświadczeń z wdrożeniem pociągów zakupionych wramach innych projektów, przewidywany okres potrzebny na wdrożenie składów doruchu w ramach rozkładu jazdy wynosi minimum 1-2 miesiące od przeprowadzeniaodbiorów końcowych. W celu dotrzymania terminów wynikających z umowy, PKPIntercity na bieżąco monitorują przebieg procesu produkcji pierwszych pociągówi bezzwłocznie będą reagować na ewentualnie pojawiające się odchylenia odharmonogramu ? twierdzi Żałobka.

Zgodnie zapisami dokumentacji aplikacyjnej projektu ?Zakupelektrycznych zespołów trakcyjnych dla PKP Intercity S.A. – Etap II?, w ramachktórego realizowana jest umowa dostawy pojazdów Pesa Dart, pociągi te będąkursowały na trasach:

? Jelenia Góra – Wrocław – Łódź – Warszawa -Białystok/Lublin,

? Białystok/Lublin – Warszawa – Koluszki – Częstochowa – Katowice- Bielsko-Biała,

w ramach kategorii IC, będącej pośrednią kategoriąumiejscowioną pomiędzy TLK a EIC. Jest to podyktowane chęcią podkreśleniawyższej jakości taboru zakupionego/zmodernizowanego w ramach projektów współfinansowanychze środków UE, w stosunku do taboru obecnie oferowanego w ramach kategorii TLK.

Realizacja powyższych połączeń będzie się odbywać na mocyustaleń zapisów Umowy ramowej o świadczenie usług publicznych w zakresiemiędzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich pomiędzy MinistremInfrastruktury działającym w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa a ?PKPIntercity? S.A. zawartej w dniu 25 lutego 2011 roku. Pomimo, że kategoria ICjest używana dla określenia pociągów obsługiwanych odnowionym taborem wyższejjakości, pociągi tej kategorii uruchamiane są na zasadach analogicznych dopociągów TLK.

Jak wynika z powyższego nie jest zatem, przynajmniej narazie, przewidziane skierowanie Dartów do obsługi innych (bądź wydłużonych) niżpierwotnie planowano tras.

Przy okazji warto zwrócić uwagę na przepaść, jaka dzielikoszty serwisowania Dartów i Pendolino. Jak poinformował Żałobka przewidywane wumowie z PESA Bydgoszcz S.A. łączne szacunkowe wynagrodzenie za usługiutrzymania przez cały okres ich świadczenia wynosi 253 680 000,00 PLN netto.Natomiast koszt serwisowania i utrzymania technicznego pociągów ED250(Pendolino) wynosi 1,95 EUR za km netto. Żałobka zaznacza jednak, że charakterystykazamówionych przez PKP IC składów Pesa Dart o prędkości maksymalnej wynoszącejco najmniej 160 km/h jest z założenia odmienna niż składów dużych prędkościtypu ED250, co czyni niemożliwym bezpośrednie porównanie kosztów ich obsługi.