Dart ? konstrukcja rozwojowa
Dart jest konstrukcją rozwojową ? mówi nam Maciej Maciejewski,dyrektor marketingu pojazdów szynowych w PESIE. Przypomnijmy, że pojazdyprodukowane dla PKP Intercity będą mogły kursować z prędkością do 160 km/h. Aleto nie jest koniec możliwości tych jednostek. Już na etapie projektowania tegopociągu pewne elementy zostały wykonane ?trochę na wyrost? ? wyjaśnia Maciej Maciejewski.Konstrukcja pudła pociągu i konstrukcja wózków pozwalają na to, żeby składporuszał się z prędkością do230 km/h. Przedstawiciel producenta przypomina,że zostały przeprowadzone pierwsze jazdy testowe, podczas których Dart bezproblemu rozpędził się na CMK do prędkości 204 km/h. Podczas prób na torze testowymw Żmigrodzie mogliśmy się przekonać natomiast, że jazda z prędkością zbliżonądo tej maksymalnej, z jaką jednostki będą kursowały w barwach PKP Intercity,nie jest także żadnym problemem. Maciej Maciejewski nie ukrywa natomiast, żeprzystosowanie Dartów do prędkości wyższych będzie wymagało pewnych zmian. Itak trzeba będzie zwiększyć moc falowników czy dołożyć wózek napędowy. Robimytakie analizy, zarówno techniczne, jak i kosztowe ? mówi Maciej Maciejewski.Ale. Do momentu pojawienia się konkretnego klienta, nawet ze względówekonomicznych, projekt nie będzie mocno rozwijany. Z technicznego punktuwidzenia PESA jest jednak gotowa.
Co więcej pociągi produkowane dla PKP Intercity mogłybyliniowo poruszać się z prędkościami wyższymi. 160 km/h to była decyzjaprzewoźnika. PESA ma techniczne możliwości podniesienia tych prędkości i, jakzapewnia jej przedstawiciel, może to zrobić. Ruch jest jednak po stronieprzewoźnika. Bydgoski producent bowiem dostarcza takie pociągi, jakie PKPIntercity zamówiły, zgodnie z SIWZ.
Dobra informacja, dotycząca Dartów jest taka, że tymproduktem interesują się już kolejni klienci. Bez wątpienia jest to obecnie najlepszyi najbardziej komfortowy pociąg elektryczny, jaki został wyprodukowany wBydgoszczy. Do tematu wrócimy na łamach InfoRail.