Dart czyli nowa generacja ezt-ów marki Pesa
inforail
23.05.2014 11:02
Dart czyli nowa generacja ezt-ów marki Pesa
Tak, jak zapowiadaliśmy 23 maja br. PKP Intercity S.A. i Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz S.A. podpisały umowę na zakup 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wartość projektu to ponad 1,3 mld zł. Komfortowe pociągi rozpoczną kursowanie pod koniec 2015 roku. 70% środków na inwestycję pochodzić będzie z funduszy unijnych.
Ta umowa, to jeden z kamieni milowych nie tylko w rozwoju Intercity i PESA, ale w ogóle nowa jakość na polskich torach – powiedział Tomasz Zaboklicki, szef bydgoskiego producenta. Godne to podkreślenia dlatego, że tę jakość tworzy firma z całkowicie polskim kapitałem w oparciu o wyłącznie polską myśl techniczną. Warto dodać, że przy tym projekcie producent będzie współpracował z 350 innymi polskimi przedsiębiorstwami. To kolejna generacja elektrycznych zespołów trakcyjnych marki PESA, będąca ważnym krokiem w kierunku polskich kolei wyższych prędkości. Całkowicie nowy projekt, przygotowany jednak przez ten sam –największy w naszej branży w tej części Europy –Dział Badań i Rozwoju, który wcześniej pracował nad najbezpieczniejszą na świecie „rodziną”ezt Elf przeznaczoną dla ruchu regionalnego, a teraz opracował Darta. Pojazd będzie jeździł w barwach Intercity z prędkością 160 km/godz., ale docelowo może zostać przystosowany do prędkości 250 km/godz – dodaje Zaboklicki.
Poza dostawą 20 składów, producent będzie odpowiedzialny za serwisowanie pociągów przez 15 lat. Wartość kontraktu to 1 320 626 400,00 zł, z czego za dostawę wykonawca otrzyma 1 008 600 000,00 zł, a za serwis 312 026 400,00 zł. PKP Intercity sfinansuje projekt ze środków własnych oraz unijnych pochodzących z funduszu spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w wysokości 574 050 400,00 zł. Nowe pociągi będą kursować na trasach: Jelenia Góra – Wrocław – Łódź – Warszawa – Białystok/Lublin oraz Białystok/Lublin – Warszawa – Koluszki – Częstochowa – Katowice – Bielsko Biała.
Darty oferować będą zintegrowany system klimatyzacji i ogrzewania, ergonomiczne fotele, gniazdka elektryczne, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, rozbudowany system informacji pasażerskiej, system wzmacniania sygnału telefonii komórkowej, nowoczesne toalety oraz miejsca do przewozu rowerów. W toaletach pojawią się także przewijaki dla niemowląt.
Inwestujemy w komfort. Do końca 2015 r. 70% naszych pociągów będzie nowych lub zmodernizowanych. Pesa ma w tym swój znaczny udział. Poza produkcją Dartów, realizuje dla nas także największy projekt modernizacji wagonów –powiedział Marcin Celejewski, prezes zarządu PKP Intercity.
Pociągi wyróżniać będzie nowoczesny design, aerodynamiczna linia, lżejsza konstrukcja wykonana z zaawansowanej technologicznie stali wysokiej wytrzymałości oraz najwyższy poziom bezpieczeństwa (Norma EN 15227). Do dyspozycji pasażerów będą 352 miejsca, w tym 60 w klasie pierwszej, 6 toalet oraz część gastronomiczna. Dodatkowo, pojazd zostanie wyposażony w specjalny falownik zamontowany na dachu co zwiększy komfort podróżnych z uwagi na obniżony poziom hałasu.
Dziękuję za okazane nam zaufanie i jestem przekonany, że zaowocuje ono satysfakcją naszych partnerów z Intercity, a przede wszystkim pasażerów –powiedział Tomasz Zaboklicki, prezes zarządu Pesa.
W produkcji nowoczesnych składów będą miały udział polskie firmy – komponenty i podzespoły do produkcji pojazdów dostarczać będzie ponad 350 przedsiębiorstw z Polski. Nowoczesne składy w barwach PKP Intercity będą przystosowane do prędkości 160 km/h.
20 elektrycznych zespołów trakcyjnych od Pesa dołączy do 20 składów, które PKP Intercity kupiło w 2013 roku. W sumie 40 nowoczesnych pociągów o prędkości 160km/h obsługiwać będzie linie: Warszawa – Bydgoszcz, Olsztyn – Kraków, Gdynia – Katowice (przez Łódź), Kraków – Szczecin (przez CMK, Łódź, Poznań), Jelenia Góra – Wrocław – Łódź – Warszawa – Białystok/Lublin oraz Białystok/Lublin – Warszawa – Koluszki – Częstochowa – Katowice – Bielsko Biała.
Przypomnijmy, że obecnie PESA realizuje także największy w historii Intercity projekt modernizacji wagonów.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024