Czym pojadą pielgrzymi na Światowe Dni Młodzieży?

inforail
24.06.2016 16:25

Pielgrzymów na uroczystości związane ze Światowymi Dniami Młodzieżybędzie woził nowoczesny i bezpieczny tabor,a przewoźnicy zadbają aby podróż pociągiem była komfortowa. Od 20 lipcado 1 sierpnia z myślą o pielgrzymach będą uruchamiane specjalne połączenia ?poinformowały PKP.

Na tory aglomeracji małopolskieji śląskiej wyjadą nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne. Pojazdy typu ELF,IMPULS czy FLIRT to pociągi, które charakteryzuje obszerne jednoprzestrzennewnętrze. Są dostosowane do potrzeb obsługi dużych potoków podróżnych. Pociągiwyposażono też
w udogodnienia dla osób niepełnosprawnych ? miejsca dla wózków, rampy wjazdoweoraz specjalnie dostosowane toalety. Ponadto napokładach pojazdów zamontowano wizyjny i dźwiękowy system informacjipasażerskiej, a także system monitoringu.

Specjalne pociągi będąuruchamiane z regionów w całej Polsce w ramach dedykowanego rozkładu jazdy izawiozą pielgrzymów nie tylko na wydarzenia organizowane w ramach Dni wDiecezjach, ale też do miejsc uroczystości związanych ze Światowymi DniamiMłodzieży. Przykładowo z Łodzi pielgrzymów będą wozić pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnejtypu FLIRT3 ? pierwszy pojazd szynowy, zgodny z normami europejskimi(spełniający wymagania TSI), dopuszczony do ruchu w Polsce. Będą to dwuczłonoweskłady o nowoczesnej konstrukcji, wyposażone w klimatyzację, ergonomicznefotele i przestronne wnętrze. Na pokładach pociągów do dyspozycji podróżnychbędą też gniazdka elektryczne oraz dostęp do wi-fi.

Większość nowoczesnychpociągów rozwija prędkość do 160 km/h. Pociąg ED-250 Pendolino między Warszawą aKrakowem rozpędza się natomiast aż do 200 km/h Jest to obecnie najszybszy wśródpociągów jeżdżących po torach w nowych krajach Unii Europejskiej. Najkrótszyczas przejazdu między Warszawą a Krakowem wynosi 2 godziny 18 minut, a zRzeszowa do Krakowa podróż zajmuje blisko 2 godziny. Przykładowy schematpołączeń pokazuje poniższa infografika.

Kolej uruchomi również pociągizłożone z nowych lub modernizowanych w latach 2012-2016 wagonów. Składy będązłożone z wagonów przedziałowych lub bezprzedziałowych, dostosowanych dopotrzeb osób niepełnosprawnych. W wagonach obowiązuje standard odpowiedniopierwszej lub drugiej klasy. Wzmocnienie oferty taborowej obejmie nie tylkododatkowe pociągi, lecz także zaplanowanie dłuższych składów wagonowych. Wplanach jest uruchomienie pociągów złożonych z ponad 10 wagonów. W każdym znich znajdzie się miejsce dla blisko 500 pasażerów. Czterdzieści z wagonów,którymi będą mogli podróżować pasażerowie PKP Intercity, zostanie wypożyczonychod Kolei Czeskich.

Klienci kolei będą mogli równieżskorzystać z oferty przejazdów pociągami Pendolino. Na pokładach tychsiedmioczłonowych składów przewidziano 402 miejsca siedzące (355 miejsc wdrugiej klasie oraz 45 miejsc w klasie pierwszej). Blisko 61 miejsc jest w tzw.strefie ciszy. W zależności od zapotrzebowania PKP Intercity planuje wydłużyćrelacje wybranych pociągów w całej Polsce.

Najwięcej pociągów specjalnychprzyjedzie do Krakowa 25 i 29 lipca, a w drogę powrotną wyruszą
31 lipca oraz 1 sierpnia. Bilety na pociągi można zakupić z wyprzedzeniemzarówno w tradycyjnych kasach biletowych, jak i w internetowym systemie sprzedaży.

Przykładowa pojemność pociągów:

Elektryczny Zespół Trakcyjny ELF ?281 miejsc siedzących

Elektryczny Zespół Trakcyjny Impuls ? 282 miejsca siedzące

Elektryczny Zespół Trakcyjny FLIRT3 ? 354 miejsca siedzące

Elektryczny Zespół Trakcyjny PesaDART ? 352 miejsca siedzące

Elektryczny Zespół Trakcyjny Pendolino ? 402 miejsca siedzące