Czym PKP PLK kierują się przy zamykaniu linii kolejowych?
inforail
25.06.2013 12:12
Czym PKP PLK kierują się przy zamykaniu linii kolejowych?
Czym PKP PLK kierują się przy zamykaniu linii kolejowych? Przesłanek jest kilkanaście. Odpowiedź na postawione w tytule pytanie została zawarta m.in. w wystąpieniu Ministerstwa Transportu, będącego reakcją na interpelację posłów Iwony Ewy Arent i Jerzego Szmita w sprawie wyłączenia z eksploatacji ponad 300 km linii kolejowych w woj. warmińsko-mazurskim. Jak informuje wiceminister transportu Andrzej Massel przy zamykaniu tras wzięto pod uwagę następujące czynniki:
– zainteresowanie przewoźników,
– zainteresowanie władz samorządowych,
– ważność dla zachowania spójności sieci,
– stan techniczny i parametry eksploatacyjne,
– przychody danego odcinka,
– koszty danego odcinka,
– wynik finansowy,
– utracone przychody na całych trasach,
– ruch pasażerski i towarowy,
– liczbę mieszkańców na terenie wokół danego odcinka,
– PKB na mieszkańca,
– bezrobocie,
– liczbę samochodów,
– gęstość dróg,
– siatkę połączeń alternatywnych (w tym czasy przejazdu),
– ceny połączeń alternatywnych,
– liczbę dużych zakładów pracy i firm produkcyjnych.
Interesujące wydają się zwłaszcza ostatnie kryteria. Nie przypuszczaliśmy bowiem, że zarówno PKP PLK, jak i Ministerstwo Transportu promować będą transport samochodowy, zamiast kolejowego. A jednak! Dlaczego? I tu odwołajmy się znowu do stwierdzeń zawartych w piśmie wiceministra Massela, w którym czytamy, iż jednym z najistotniejszych problemów polskich przewoźników kolejowych są wysokie koszty funkcjonowania, spośród których za najistotniejszy uważa się koszt dostępu do infrastruktury. W związku z powyższym w celu poprawy sytuacji na kolei podejmowane są działania ukierunkowane na obniżenie opłat za korzystanie z torów, tak aby przewoźnicy kolejowi mogli konkurować z przewoźnikami drogowymi. Wysokość opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej uzależniona jest przede wszystkim od dwóch czynników: kosztów ponoszonych przez zarządcę infrastruktury oraz wysokości środków przeznaczonych na finansowanie infrastruktury. Wobec systematycznie zwiększanych nakładów na kolej z budżetu państwa w celu obniżenia kosztów działalności zarządcy konieczne jest przeprowadzenie procesu restrukturyzacji PKP PLK SA, który niefortunnie został opisany przez niektóre media jako ˝likwidacja linii kolejowych˝, co nie oddaje istoty podejmowanych działań i może wprowadzać w błąd opinię publiczną. A zatem. Skoro nie da się prowadzić przewozów na danej linii należy ją „zrestrukturyzować”, co skutkuje wyłączeniem z eksploatacji, zastąpieniem pociągów busami, w najlepszym przypadku samochodami prywatnymi, i po kłopocie. Dalsza „restrukturyzacja”, a może jednak degradacja, trasy, będzie postępować samoczynnie, przy współudziale złodziei i złomiarzy. Nie przez przypadek przecież kryteria wyłączenia linii z użytkowania zawierają liczbę dużych zakładów pracy w okolicy. Zastanawiające jest także stwierdzenie o konkurencyjności transportu kolejowego (przy zamkniętych szlakach) z drogowym. Zaczynamy ocierać się o granice absurdu. O komunikacyjnym wykluczeniu województwa warmińsko-mazurskiego na łamach InfoRail już pisaliśmy. Jest to region o stosunkowo małej liczbie linii kolejowych i dalsze wyłączanie tras może spowodować całkowity upadek kolei. Czy aby na pewno takie powinny być intencje Ministra i zarządcy infrastruktury?
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024