Czym jeździmy po Polsce? Królestwo ezt-ów
Przybywaelektrycznych zespołów trakcyjnych a spada liczba lokomotyw i klasycznychwagonów pasażerskich. Takie wnioski płyną z lektury „Sprawozdania zfunkcjonowania rynku transportu kolejowego w 2017 r.” przygotowanego przezUrząd Transportu Kolejowego.
Sprawozdanie w części opisującej tabor pasażerski przytaczadane za ostatnie 6 lat. Można więc prześledzić, jak zmieniała się strukturataboru. W roku 2012 przewoźnicy pasażerscy dysponowali 557 lokomotywami. Nakoniec minionego roku liczba lokomotyw wyniosła 429 sztuk. Z tego 320 tolokomotywy elektryczne, a 109 – spalinowe.
Spada liczba klasycznych wagonów. Pod tym pojęciem rozumiemyzarówno wagony przedziałowe, jak i bezprzedziałowe). Przez sześć lat ich liczbazmniejszyła się o ponad 20% i w 2017 r. przewoźnicy mieli 2109 sztuk takichwagonów. 41% spośród nich posiadało toalety z systemem zamkniętym (37% w 2016r.), a 32% klimatyzację (31% w 2016 r.). Na koniec 2017 r. 15% klasycznychwagonów zapewniało dostęp do Internetu (w 2016 r. – 14%). Największy wzrost dotyczy miejsca na rowery ‑w 2017 r. posiadało je 13% wagonów, podczas gdy rok wcześniejodsetek ten wyniósł7%.
Przez 6 lat liczba elektrycznych zespołów trakcyjnychwzrosła o 63 sztuki (5%). Jednak nie oznacza to, że przewoźnicy kupowali tylkook. 10 nowych zespołów rocznie. Od 2015 r. EZT zaczęło ubywać, ponieważ wtedyrozpoczęto wycofywanie z użycia najbardziej wyeksploatowanych składów EN57.Przez dwa lata ich liczba spadła prawie o 1/3 – z 957 sztuk w roku 2015 do 643w 2017. Uwzględniając te wycofane widać, że w latach 2016 – 2017 przybyłoprawie 380 nowych lub odnowionych elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Obecnie przewoźnicy posiadają 1279 sztuk ezt-ów. Połowa jestwyposażona w toalety z systemem zamkniętym (w 2016 r. 44%). Podobny odsetek EZT- 46% – wyposażono w klimatyzację (w 2016 r. było to 43%). W 2017 r. dostęp dointernetu zapewniało 29% elektrycznych zespołów trakcyjnych (24% w roku poprzedzającym).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Relatywnie najnowocześniejsze są spalinowe zespołytrakcyjne. W 2017 r. było ich 240 (o 9 mniej niż rok wcześniej). 99% jestwyposażonych w toalety z systemem zamkniętym, 84% w klimatyzację, a 71% wmiejsca dla rowerów. Jednak jedynie 10% zapewniało połączenie z internetem.
Dla wielu podróżnych istotna jest prędkość podróży. W 2017r. kolej oferowała możliwość podróżowania z maksymalną prędkościąnieprzekraczającą 160 km/h. Jedynie na kilkudziesięciokilometrowym fragmencieCentralnej Magistrali Kolejowej obowiązywała prędkość 200 km/h. Z takąprędkością może jeździć jedynie 10 lokomotyw elektrycznych (3%), 186 wagonów(6%) oraz 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych (1,5%).
„