Czy zakończenie obecnej perspektywy finansowej wyhamuje kolejowe inwestycje?

inforail
24.10.2018 12:43

Zakończenie obecnejperspektywy finansowej nie oznacza wyhamowania realizacji inwestycji kolejowych– zapewnia Ministerstwo Infrastruktury.

Zakłada się, że inwestycje kolejowe będą realizowane równieżpo jej zakończeniu. Komisja Europejska ogłosiła propozycję projektówrozporządzeń dotyczących przyszłego budżetu unijnego (na okres 2021-2027), wtym rozporządzeń regulujących finansowanie inwestycji transportowych ze środkówunijnych. Negocjacje zapisów rozporządzeń są w bardzo początkowej fazie iwielkości środków dla poszczególnych państw nie zostały jeszcze określone.

Niemniej jednak transport kolejowy jest jednym z priorytetówunijnych, więc należy się spodziewać, że KE będzie nadal wspierać rozwój tejgałęzi transportu. Obecnie prowadzone prace planistyczne związane są z nowąperspektywą finansową. Zakładanym efektem tych prac będzie lista projektówinwestycyjnych planowanych do realizacji w kolejnych latach. Wskazane zostanąte projekty, które na podstawie analiz najlepiej wpisują się w sieciowycharakter transportu kolejowego, a tym samym mogą istotnie przyczynić się dozwiększenia liczby pasażerów oraz ładunków.

Resort podaje też, że finansowanie inwestycjiinfrastrukturalnych określają przepisy prawa. Zgodnie z art. 5 ustawy ofinansowaniu infrastruktury transportu lądowego, wydatki związane z budową,przebudową, remontem, utrzymaniem, ochroną i zarządzaniem infrastrukturątransportu lądowego, finansowaną lub dofinansowaną przez ministra właściwego dospraw transportu ustala się w ustawie budżetowej w wysokości nie niższej niż18% planowanych na dany rok wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych.

Ustawa z dnia 28 marca 2003 roku o transporcie kolejowym wrozdziale VII reguluje finansowanie transportu kolejowego. Zgodnie z art. 38c ww.ustawy inwestycje obejmujące linie kolejowe są prowadzone w ramach programuwieloletniego w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. W chwili obecnejdokumentem zawierającym wykaz kolejowych inwestycji liniowych, realizującymcele wyznaczone w rządowych dokumentach formułujących politykęspołeczno-gospodarczą oraz strategię rozwoju kraju w dziedzinie transportukolejowego jest Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku. Określa on wszystkiemożliwe źródła finansowania zadań zarządcy infrastruktury kolejowej.

Reasumując, jako źródła finansowania inwestycji kolejowychmożna wskazać:

krajowe środki publiczne (m.in. budżet państwa, FunduszKolejowy, budżety jednostek samorządu terytorialnego),

środki unijne i inne źródła zagraniczne (m.in. unijnefundusze strukturalne i inwestycyjne, programy i inicjatywy europejskie,zwrotne instrumenty finansowe, w tym współfinansowanie z programu InvestEU,kredyty),

środki pozapubliczne (m.in. sektor bankowy – obligacje).