Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czy z Pomorza Zachodniego pojedziemy bezpośrednio w Sudety?

inforail
18.05.2021 14:45

Pociąg z Jeleniej Góry do Szczecina kursował przez ponad 50 lat do 2009 roku i ostatnio od 2017 do 2019 – napisał w interpelacji poselskiej do Ministra Infrastruktury poseł Piotr Borys.

Dodał, że trudno zgodzić się z sytuacją, w której mieszkańcy Aglomeracji Sudeckiej nie mają możliwości dojazdu do Szczecina i Świnoujścia, a mieszkańcy Pomorza Zachodniego - dostępu do Karkonoszy. To kierunki niezwykle ważne dla polskiej turystyki i podróży biznesowych. Połączenie to w czasie, kiedy istniało, wpisało się w świadomość podróżnych. Dodatkowe przedłużenie trasy do Szklarskiej Poręby w sezonie letnim i zimowym, podczas którego przyjeżdża bardzo dużo mieszkańców z Pomorza Zachodniego oraz Wielkopolski, to spełnienie oczekiwań mieszkańców czterech regionów: Dolnego Śląska, Wielkopolski, Pomorza Zachodniego i województwa lubuskiego. W 2017 roku Ministerstwo Infrastruktury wraz z PKP Intercity uruchomiło wagony bezpośrednie do pociągu IC "Barnim" w relacji Szczecin-Jelenia Góra przez Poznań i Wrocław. Pociąg cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem wśród mieszkańców i turystów. Niestety z niewiadomych przyczyn został zlikwidowany w grudniu 2019. Po interwencji prezydenta Jeleniej Góry przedstawiciele resortu zapewniali, że połączenie zostanie ponownie przywrócone wraz z kończącą się przebudową linii kolejowej nr 351 Poznań-Szczecin. Przebudowa tej linii kończy się w połowie 2022 r. Połączenie Świnoujście-Jelenia Góra (Szklarska Poręba) mogłoby powrócić do rozkładu już od 12 grudnia tego roku wraz ze zmianą rocznego rozkładu jazdy 2021/2022.

Co na to resort?

Wiceminister Andrzej Bittel wyjaśnił, że powodem nieuruchomienia połączenia relacji Świnoujście - Szczecin - Poznań - Wrocław - Katowice (z grupą wagonów do Jeleniej Góry) od Rocznego Rozkładu Jazdy edycji 2019/2020 są trwające prace remontowe na linii kolejowej nr 271 oraz intensyfikacja prac na linii kolejowej nr 351. Przywrócenie analogicznego połączenia nie jest możliwe od wejścia w życie Rocznego Rozkładu Jazdy edycji 2021/22, tj. od 12 grudnia br.

Według informacji otrzymanych od zarządcy infrastruktury kolejowej, PKP PLK S.A., prace remontowe na linii kolejowej nr 351 zaplanowane są do grudnia 2022 roku. Biorąc pod uwagę powyższe, utworzenie połączenia Szczecina z Jelenią Górą będzie rozważane do wdrożenia, po ukończeniu prac modernizacyjnych na liniach nr 351 i nr 271. Decyzja poprzedzona będzie przeprowadzeniem analiz dotyczących zasadności uruchomienia połączenia w przedmiotowej relacji oraz analizą zainteresowania potencjalnych pasażerów taką ofertą - dodał Andrzej Bittel.