Czy z Pomorza Zachodniego pojedziemy bezpośrednio w Sudety?
Pociąg z Jeleniej Góry do Szczecina kursował przez ponad 50 lat do 2009 roku i ostatnio od 2017 do 2019 – napisał w interpelacji poselskiej do Ministra Infrastruktury poseł Piotr Borys.
Dodał, że trudno zgodzić się z sytuacją, w której mieszkańcy Aglomeracji Sudeckiej nie mają możliwości dojazdu do Szczecina i Świnoujścia, a mieszkańcy Pomorza Zachodniego - dostępu do Karkonoszy. To kierunki niezwykle ważne dla polskiej turystyki i podróży biznesowych. Połączenie to w czasie, kiedy istniało, wpisało się w świadomość podróżnych. Dodatkowe przedłużenie trasy do Szklarskiej Poręby w sezonie letnim i zimowym, podczas którego przyjeżdża bardzo dużo mieszkańców z Pomorza Zachodniego oraz Wielkopolski, to spełnienie oczekiwań mieszkańców czterech regionów: Dolnego Śląska, Wielkopolski, Pomorza Zachodniego i województwa lubuskiego. W 2017 roku Ministerstwo Infrastruktury wraz z PKP Intercity uruchomiło wagony bezpośrednie do pociągu IC "Barnim" w relacji Szczecin-Jelenia Góra przez Poznań i Wrocław. Pociąg cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem wśród mieszkańców i turystów. Niestety z niewiadomych przyczyn został zlikwidowany w grudniu 2019. Po interwencji prezydenta Jeleniej Góry przedstawiciele resortu zapewniali, że połączenie zostanie ponownie przywrócone wraz z kończącą się przebudową linii kolejowej nr 351 Poznań-Szczecin. Przebudowa tej linii kończy się w połowie 2022 r. Połączenie Świnoujście-Jelenia Góra (Szklarska Poręba) mogłoby powrócić do rozkładu już od 12 grudnia tego roku wraz ze zmianą rocznego rozkładu jazdy 2021/2022.
Co na to resort?
Wiceminister Andrzej Bittel wyjaśnił, że powodem nieuruchomienia połączenia relacji Świnoujście - Szczecin - Poznań - Wrocław - Katowice (z grupą wagonów do Jeleniej Góry) od Rocznego Rozkładu Jazdy edycji 2019/2020 są trwające prace remontowe na linii kolejowej nr 271 oraz intensyfikacja prac na linii kolejowej nr 351. Przywrócenie analogicznego połączenia nie jest możliwe od wejścia w życie Rocznego Rozkładu Jazdy edycji 2021/22, tj. od 12 grudnia br.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Według informacji otrzymanych od zarządcy infrastruktury kolejowej, PKP PLK S.A., prace remontowe na linii kolejowej nr 351 zaplanowane są do grudnia 2022 roku. Biorąc pod uwagę powyższe, utworzenie połączenia Szczecina z Jelenią Górą będzie rozważane do wdrożenia, po ukończeniu prac modernizacyjnych na liniach nr 351 i nr 271. Decyzja poprzedzona będzie przeprowadzeniem analiz dotyczących zasadności uruchomienia połączenia w przedmiotowej relacji oraz analizą zainteresowania potencjalnych pasażerów taką ofertą - dodał Andrzej Bittel.