Czy TLK Zielonogórzanin wróci? Może nie wrócić, bo jest Dart jako Konopnicka
Zarówno organizatorprzewozów, jak i wykonujący te przewozy mają świadomość, że brak bezpośredniegowieczornego połączenia na odcinku Warszawa – Zielona Góra dla części podróżnychmoże być trudny do zaakceptowania i powodować komplikacje w swobodnym przemieszczaniusię – stwierdził wiceminister Andrzej Bittel.
W odpowiedzi na zapytanie Poseł Katarzyny Osos dodał, żebrak ww. połączenia w rocznym rozkładzie jazdy pociągów 2018/2019 obowiązującymod 9 grudnia 2018 r. spowodowany jest koniecznością dostosowania ofertyprzewozowej do planowanych zamknięć torowych. Zgodnie z dokumentem zarządcyinfrastruktury – Wykazem linii, na których nie jest dostępna zdolność przepustowalub dostępna zdolność przepustowa jest ograniczona w RRJ2018/2019, na liniikolejowej nr 358 wskazano, że na odcinku Zbąszynek – Sulechów od 1 lutego 2019r. zaplanowana jest całkowita przerwa w ruchu. W związku z tym PKP Intercityprzeprowadziły szereg zmian w zaplanowanej ofercie rozkładu jazdy pociągów2018/2019, dostosowując ją do planowanych zamknięć torowych.
Dalej Bittel poinformował, że kursujący w rozkładzie jazdy2017/18 pociąg TLK „Zielonogórzanin” został zastąpiony pociągiem TLK”Gombrowicz”, który odjeżdża godzinę później (około godziny 20:00 z Warszawy) ikończy bieg w Poznaniu. Kształt oferty przewozowej dla Zielonej Góry jest takżepochodną zaplanowanej do realizacji w rocznym rozkładzie jazdy 2018/19 przerwąw ruchu na linii nr 358 między Czerwieńskiem a Zbąszynkiem. W związku zpowyższym mając na uwadze potrzeby pasażerów, PKP Intercity wystąpiły do PKPPolskie Linie Kolejowe o uruchomienie łącznika do stacji Zielona Góra odpociągu TLK Gombrowicz w terminie od poniedziałku do piątku i w niedzielę.Powyższą propozycję zmiany przewoźnik zamierza wprowadzić w ramach aktualizacjirocznego rozkładu jazdy pociągów od 9 czerwca 2019 roku, a jeśli to będzie możliwe,to już w ramach II cyklu zmienionej organizacji ruchu pociągów ważnej od 10marca 2019 r.
W celu zapewnienia bezpośredniego popołudniowego połączeniaWarszawy i Zielonej Góry, podjęto decyzję o wydłużeniu pociągu IC „Konopnicka”pierwotnie zaplanowanego tylko do Wrocławia. Powyższe połączenie jestobsługiwane nowoczesnym elektrycznym zespołem trakcyjnym ED161 również jakorozwiązanie alternatywne dla pociągu TLK „Zielonogórzanin”. Jednocześnie Bittelwyjaśnił, że w związku ze zbyt wczesnym odjazdem pociągu IC „Konopnicka” zWarszawy Centralnej o godz. 14:50, istnieje możliwość dojazdu z Warszawy doZielonej Góry w czasie poniżej 6 godzin pociągiem EIC 40 odjeżdżającym zWarszawy o godzinie 15:55 z przesiadką w Zbąszynku na pociąg REGIO – przyjazddo Zielonej Góry o godzinie 21:28 (czas przejazdu 5h 33 min.). Dzięki wprowadzeniuoferty wspólnego biletu połączenie, jest to konkurencyjne wobec połączeniabezpośredniego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
I dalej wiceminister stwierdził, że w związku z powyższym,uwzględniając potrzeby różnych grup podróżnych, podjęto działania w kierunku przywróceniapociągu TLK „Zielonogórzanin” relacji Warszawa Wsch. – Zielona Góra – WarszawaWsch. z wyjazdem z Warszawy około godz. 19 i przyjazdem do Warszawy około godz.11. Po akceptacji ministra jako organizatora PKP Intercity wystąpiły zwnioskiem do PKP Polskich Linii Kolejowych o dokonanie zmian w rozkładziejazdy. Rozmowy zainteresowanych stron nad konstrukcją zmian trwają i aktualnietrudno jest przewidzieć ostateczny efekt tych prac – zakończył Bittel.
„