Czy Szybkie Koleje zdążą przed EURO 2012?

inforail
22.11.2010 22:36

Zarząd CB PBBK KOLPROJEKT informuje, że w dniu 29 października 2010 roku został złożony do właściwego sądu powszechnego wniosek o upadłość spółki z możliwością zawarciu układu. Bezpośrednią przyczyną tej sytuacji jest utracenie płynności finansowej spowodowane bezpodstawnym naliczeniem kar finansowych przez PKP PLK oraz brakiem wpłaty należności za wykonane prace.
Spółka KOLPROJEKT ma 60-letnie doświadczenie i unikatowe kompetencje w zakresie realizacji projektów inżynieryjnych dla infrastruktury kolejowej. Według szacunków zarządu, KOLPROJEKT posiada około 15% udziału w rynku usług projektowych dla kolejnictwa, a wartość tego rynku szacowana jest 130 –150 mln zł rocznie. Z firmą PKP PLK prowadzimy współpracę od wielu lat –około 80% realizacji KOLPROJEKTU dotyczy tego Zamawiającego. Tego typu biura projektowo-inżynieryjne –ze względu na unikatowe kompetencje i doświadczenie –są nieliczne w Polsce i wszystkie zaangażowane są intensywnie w prace przygotowujące infrastrukturę przed Euro 2012 (np. trasa E65 Warszawa –Gdańsk, E30).
Firma KOLPROJEKT niejednokrotnie realizowała na rzecz PKP PLK skomplikowane i wymagające –także czasowo –projekty inżynieryjne. Każdorazowo do prawidłowego wykonania zlecenia niezbędna jest –dostarczana przez Zamawiającego –dokumentacja formalno-prawna. Termin otrzymania właściwej dokumentacji bezpośrednio wpływa na datę zakończenia realizacji przez KOLPROJEKT.
W przypadku kontraktu z 2005 roku, zawartego przez Konsorcjum, w składzie: KOLPROJEKT (jako Lider Konsorcjum) oraz firmy: Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu Sp. z o.o.;Jacobs Polska Sp. z o.o.;Biuro Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych Sp. z. o.o.), na pomoc techniczną dla przygotowania projektu modernizacji linii kolejowej E65 na odcinku Warszawa –Działdowo –Gdynia (Lokalne Centrum Sterowania w Nasielsku i Ciechanowie) –nastąpiło istotne opóźnienie w dostarczeniu niezbędnej dokumentacji przez PKP PLK.
Niestety, PKP PLK –niezgodnie z ustaleniami z Konsorcjum, podejmowanymi w trakcie realizacji projektu – naliczyła gigantyczne kary za opóźnienia, a następnie potrąciła je z należnego Konsorcjum wynagrodzenia. Kwoty naliczonych przez PKP PLK kar pozostają rozliczeniami spornymi, ponieważ KOLPROJEKT nie może uznać ich zasadności.
Pomimo wielu prób polubownego zakończenia tej sytuacji i trwających 9 miesięcy negocjacji, nie osiągnięto porozumienia w zakresie zawyżonych kar umownych oraz uregulowania należności w stosunku do KOLPROJEKT.
Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku projektu LCS Działdowo, realizowanego przez Konsorcjum, którego członkiem jest KOLPROJEKT. Łączne zobowiązania PKP PLK wobec KOLPROJEKT z tytułu tych dwóch projektów sięgają 5 mln zł.
Obecnie spółka utraciła całkowicie płynność finansową i nie posiada środków niezbędnych do prowadzenia działalności oraz terminowej obsługi wierzycieli.
Tym samym, obowiązkiem zarządu spółki jest złożenie wniosku o upadłość, z możliwością układu. Uważamy, że to rażący przykład nadużywania przez państwowego monopolistę swojej pozycji, kosztem prywatnej przedsiębiorczości, a także osób zatrudnionych –w dobrej wierze i z zaangażowaniem świadczących swoją pracę. Upadłość KOLPROJEKT oznacza utratę pracy przez wybitnych specjalistów, ale również zablokowanie lub znaczące opóźnienie szeregu projektów infrastrukturalnych realizowanych z udziałem znaczących dofinansowań Unii Europejskiej.