Czy PKP Intercity kupią nowe lokomotywy?

inforail
22.03.2016 07:09

Od kilku lat trwasystematyczna modernizacja infrastruktury kolejowej zarządzanej przez spółkęPKP Polskie Linie Kolejowe ? pisze w interpelacji do ministra infrastruktury ibudownictwa poseł Jacek Osuch.

Pomijając kwestie samego procesu inwestycyjnego prowadzonegoprzez tę spółkę, który w wielu przypadkach budził poważne wątpliwości, należyzaznaczyć, że z roku na rok, zwiększana jest długość linii dla których prędkośćmaksymalna jest większa niż 120 km/h. Należy także pamiętać, że rozwijająca sięsieć autostrad i dróg ekspresowych w Polsce stanowić będzie spore wyzwanie dlaprzewoźników kolejowych ? w tym spółki PKP Intercity. Aby konkurować ipozyskiwać nowych pasażerów trzeba nie tylko posiadać zmodernizowane wagony,ale także mieć do dyspozycji nowoczesne lokomotywy. Niestety znaczna częśćtaboru kolejowego, jaką dysponuje spółka PKP Intercity dostosowana jest do prędkości125 km/h. Wobec powyższego już teraz warto podjąć skuteczne działania,zmierzające do pozyskania szczególnie nowych lokomotyw, które będą w stanieosiągnąć prędkość 160-180 km/h ? uważa poseł Osuch.

Z pewnością opisaną wyżej sytuację zdecydowanie polepszyłzakup nowoczesnych składów elektrycznych (FLIRT3 oraz DART) oraz pociągówPendolino, jednak, zdaniem posła, w dalszym ciągu spółka PKP Intercity posiadaznaczną liczbę lokomotyw typu EU07/EP07 dostosowanych zaledwie do prędkości 125km/h. Tym bardziej może dziwić fakt, iż podczas planowanej modernizacji 7lokomotyw EU/EP07 spółka PKP Intercity zrezygnowała z podniesienia prędkościmaksymalnej z 125 do 140 km/h.

Mam nadzieję, że nowe władze spółki PKP Intercity będączyniły starania, aby w niedługim czasie na polskich torach pojawiły sięjednostki, które mogłyby być następcami lokomotyw EP09 ? pisze dalej posełOsuch. W tym kontekście warto zaznaczyć, że posiadane przez PKP InterCitylokomotywy Siemens EuroSprinter popularnie zwane Husarzami (EU44) dośćpozytywnie spisują się na polskich torach. W moim przekonaniu kolejnenowoczesne jednostki, po przeprowadzeniu stosownych procedur przetargowych,powinny zasilić w najbliższych latach stan taborowy przewoźnika.

Wobec powyższego poseł zadaje ministrowi następującepytania:

1. Czy w najbliższym czasie spółka PKP Intercity zamierzazakupić nowoczesne lokomotywy, które będą w stanie gwarantować V max napoziomie minimum 160 km/h?

2. Jakie są plany taborowe spółki PKP Intercity nanajbliższe lata? Czy planowane są zakupy pojazdów z serii ezt czy teżrozbudowywany będzie segment pociągów typu lokomotywa + tradycyjne wagony?

3. Ile sztuk taboru wyprodukowanego przez 1986 rokiem (powyżej30 lat) i przed 1976 r. (40 lat eksploatacji) kursuje obecnie w spółkach należącychdo grupy PKP? Ile sztuk ww. taboru prowadzi rozkładowo pociągi pasażerskie?

Trzeba przyznać, że pytania ciekawe. Temat będziemy śledzić,wrócimy do niego, po udzieleniu odpowiedzi przez resort.