Czy oferta Newagu została słusznie odrzucona na Pomorzu?

inforail
16.07.2014 12:16
Dziś KIO zajęła się odwołaniem Newagu od wyników przetargu na dostawę 10 pociągów spalinowych dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Orzeczenie nie zostało ogłoszone. Przypomnijmy, że zamawiający, a więc Województwo Pomorskie, wybrał ofertę bydgoskiej PESY, oferta producenta z Nowego Sącza została odrzucona. Przyczyna podjęcia takiej decyzji przez komisję przetargową miała być niezgodność zaoferowanego produktu z SIWZ. Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail bezpośrednią przyczyną odrzucenia oferty miało być niespełnienie wymagań łączności wewnętrznej w pojazdach i niewłaściwe wymiary podłogi składów. Dodajmy, że oferta Newagu nie była rozpatrywana przez komisję przetargową z przyczyn formalnych. Była też droższa od konkurencyjnej, bo opiewała na kwotę 120 mln zł, podczas gdy PESA swoje produkty wyceniła na 114 mln zł. Cena stanowiła jednak tylko 59% kryteriów wyboru. Pozostałe to: warunki techniczne –18%, wskaźniki eksploatacyjne –10%, koszty zużycia paliwa – 8% oraz koszty utrzymania –5%.
Czy oferta Newagu została słusznie odrzucona na Pomorzu?
Przypomnijmy, że województwo pomorskie swego czasu zakupiło już składy od Newagu. To dwuczłonowe i trzyczłonowe jednostki SA137 i SA138, które można spotkać chociażby na trasach Gdynia –Hel i Gdynia –Kościerzyna. Ostatni przetarg na dostawę pociągów do obsługi trasy Malbork –Grudziądz wygrała jednak PESA. Jak będzie w przypadku PKM? O wynikach będziemy informowali na łamach InfoRail. PKM ma otrzymać pojazdy dwu i trzyczłonowe. Jednostka krótsza musi mieć minimum 250 miejsc (w tym co najmniej 100 siedzących), a trójczłonowa – minimum 350 miejsc (co najmniej 150 siedzących). Pociągi muszą być klimatyzowane, a podróżni mają mieć dostęp do bezprzewodowego internetu;zaplanowano też miejsce do przewozu co najmniej sześciu rowerów.
Pojazdy mają być wyposażone w System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej z monitorami LCD i wyświetlaczami LED, przekazujący informacje dla pasażerów oraz reklamy. W przedsionku każdego pojazdu ma być intercom do komunikacji głosowej pasażera z obsługą pojazdu w kabinie maszynisty.