Czy nieczynne linie kolejowe w Wielkopolsce odżyją?
Rewitalizacjanieczynnych linii kolejowych była tematem spotkania, jakie w dniu 26 lutegoodbyło się w Rokietnicy.
Możliwości ratowania przed dewastacją i likwidacjąnieczynnych linii kolejowych nr 363 (Rokietnica ? Międzychód), nr 368(Szamotuły ? Międzychód) i nr 369 (Śrem ? Czempiń) omawiali przedstawicielewszystkich szczebli samorządów. Znakomitym przykładem powrotu pasażerów dokolei okazała się kilka lat temu rewitalizacja linii 356 z Poznania doWągrowca, a determinacja samorządów w tworzeniu pasażerom możliwości wygodnegopodróżowania, to najskuteczniejsza metoda. Jako wzór „dobrej praktyki”przedstawiono też przykład rewitalizacji linii 326 z Wrocławia do Trzebnicy.
Stowarzyszenie Metropolia Poznań realizuje projekt „MasterPlanu dla Poznańskiej Kolei Metropolitalnej”. Działając w ramach tego projektudyrektor Biura Stowarzyszenia Maciej Musiał, zaprosił do udziału w spotkaniuczłonka Zarządu PKP SA dr Michała Beima, Dyrektora Departamentu TransportuUrzędu Marszałkowskiego Jerzego Krigera i wiceprezesa Zarządu StowarzyszeniaAdama Lewandowskiego. Gospodarzem spotkania był wójt gminy Rokietnica BartoszDerech.
Długi okres czasu, jaki minął od zamknięcia tych liniipowoduje konieczność ponownego przeanalizowania przesłanek, jakie były podstawądecyzji Zarządu PKP PLK S.A. Od latdziewięćdziesiątych całkowitej zmianie uległa bowiem sytuacja gospodarczaPolski, a rozwijająca się gwałtownie w ostatnich latach aglomeracja poznańskageneruje obecnie zapotrzebowanie na usługi transportu publicznego na całkowicieodmiennym poziomie, wzrosło także zapotrzebowanie na usługi transportutowarowego.
O rewitalizacji tych linii powinna przesądzić rzetelnaanaliza kosztów i korzyści, poprzedzona analizą wariantów inwestycyjnych ianalizą społeczno-ekonomiczną. Takimi narzędziami dla podejmowania decyzji sąstudia wykonalności i o ich opracowaniu dyskutowali samorządowcy. Zamiastproponowanych trzech postanowiono wykonać dwa opracowania. Zaproponował to wdyskusji Starosta Międzychodzki Julian Mazurek, ponieważ linie 363 z Rokietnicyi 368 z Szamotuł biegnące w kierunku Międzychodu, wzajemnie na siebieoddziałują.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Samorządowcy zadeklarowali wolę współdziałania w dzielerewitalizacji linii kolejowych nr 363, 368 i 369 oraz wolę podpisaniastosownych listów intencyjnych.
„