Czy kolejarze mogą wynieść się z Odolan i Grochowa poza Warszawę?

inforail
24.01.2018 07:48

Aktualnie nieprowadzi się analiz dotyczących przeniesienia infrastruktury kolejowej pozaobszar m.st. Warszawy, jednakże, nie można wykluczyć, że w przyszłości takiedziałania mogą być podejmowane – poinformował wiceminister Andrzej Bittel.

I dalej wyjaśnił, że infrastruktura kolejowa, znajdująca sięna Grochowie zajmuje teren o łącznej powierzchni 133 ha, natomiast na Odolanachzajmuje teren o powierzchni 227 ha i obejmuje m. in.: wagonownię WGWSzczęśliwice, obecnie użytkowaną przez jednego z przewoźników kolejowych, wagonownięWGW Odolany (obecnie oddaną w najem) lokomotywownię (obecnie stanowiącąprzedmiot czynnej umowy zawartej ze spółką Grupy PKP) oraz wagonownię naGrochowie. Właścicielem ww. terenów na Grochowie i Odolanach w Warszawie jestSkarb Państwa, natomiast Polskie Koleje Państwowe SA są użytkownikiemwieczystym przedmiotowego terenu. Omawiane powyżej nieruchomości wykorzystywanesą głównie przez Spółki Grupy PKP lub przewoźników kolejowych do realizacji ichcelów statutowych, a część ze wskazanych terenów oddana jest przez PKP SA wnajem podmiotom działającym w branży budowlanej.

Teren warszawskich Odolan od zawsze posiadał charakterprzemysłowy i utrzymany on jest do dziś. Potwierdza to między innymi brakplanów zagospodarowania przestrzennego dla przedmiotowych nieruchomości, któreprzesądzałyby o zmianie specyfiki tego obszaru. W przypadku zatwierdzenia planumiejscowego, zachodzi prawdopodobieństwo cofnięcia się przemysłu w graniceuzgodnione w planie – stwierdza Bittel. I dodaje, że część z działek naOdolanach została wstępnie wytypowana do projektu rządowego Mieszkanie Plus iobecnie PKP SA prowadzi prace związane z przygotowywaniem operatu geodezyjno –prawnego tego terenu.