Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czy ED74 wrócą do Przewozów Regionalnych?

inforail
18.03.2016 10:13

Ciąg dalszy pytań o ?Edyty?.Czy Ministerstwo rozważy powrotne przekazanie ED74 do spółki PrzewozyRegionalne? ? takie pytanie stawia poseł Paweł Kobyliński z KP Nowoczesna.

Zainteresowanie jednostkami, wyprodukowanymi przez PESĘwśród parlamentarzystów jest ostatnio spore. Wczoraj na łamach InfoRailinformowaliśmy, że składy te zwróciły uwagę jednego z posłów z uwagi na swojenieprzystosowanie do obsługi połączeń kategorii Intercity. Dziś kolejne spojrzeniena ED74.

Z perspektywy czasu przekazanie ED74 z ówczesnych PKPPrzewozy Regionalne do PKP Intercity wydaje się błędem ? twierdzi poseł PawełKobyliński. Poprzedni właściciel na pewno znalazłby miejsce dla nich w swojejstrategii taborowej. A tak te, mimo wszystko jedne z najmłodszych tego typujednostek w Polsce, stoją na bocznicy, a pasażerowie są wożeni znaczniestarszymi EN57, w przypadku Przewozów Regionalnych, lub wagonami, w przypadkuPKP Intercity ? dodaje.

Przypomnijmy. 14 jednostek ED74 zostało przekazanychówczesnej spółce PKP Przewozy Regionalne. Kontrakt za około 171 milionówzłotych zdobyła firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz. Połowa kwoty na kupowanytabor pochodziła z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, wchodzącego wskład Sektorowego Programu Operacyjnego TRANSPORT. Resztę środków zapewnionychzostało z budżetu państwa.

W momencie przejęcia taboru przez spółkę PKP Intercityspotkał się on z krytyką ze względu na zbyt małą liczbę toalet oraz ciasneułożenie niewygodnych foteli. Składy pierwotnie przeznaczone były jednak dokrótkich podróży (do 150 km) a nie do relacji takich, jakie w większościobsługuje spółka Intercity. Pociągi miały stanowić dobre rozwiązanie dla trasyWarszawa ? Łódź, gdzie podróż miała trwać 70 minut, jednak w okresie icheksploatacji na tej trasie czas podróży wynosił nawet dwie godziny. Tylkosiedem z czternastu jednostek ED74 jest obecnie wykorzystywanych przez PKPIntercity. Pozostały tabor stoi na bocznicy od kilku lat, czekając na decyzjęprzewoźnika. Pociągi wciąż znajdują się na torach postojowych w KrakowieBieżanowie, niszczejąc, narażone na warunki atmosferyczne i wandali. Wostatnich 3 latach PKP Intercity wydało ponad 11 mln zł na naprawy jednostekED74. Natomiast 7 pociągów nadal czeka na naprawę lub sprzedaż.

Biorąc pod uwagę, że pociągi należące do PKP IC głównieobsługują dalekie trasy, dziwić może fakt braku chęci zbycia jednostek ED74,nadających się przede wszystkim do obsługi tras krótszych ? stwierdza posełKobyliński. W sytuacji gdy na wielu trasach wiek wagonów i lokomotyw zbliża siędo 40 lat odstawianie prawie nowego taboru jest nieporozumieniem i objawemniegospodarności – dodaje.

Już 3 lata temu zakupem jednostek były zainteresowanelokalne Koleje Dolnośląskie, ale PKP IC odpowiedziały wtedy, że składy są impotrzebne. Fakt ten dziwić może, gdyż jednostki ED74 idealnie nadają się do obsługitras lokalnych.

W związku z powyższym poseł pyta Ministra Infrastruktury iBudownictwa, czy rozważa ingerencję w powyższej sprawie? Zadaje też pytanie,które przywołaliśmy na wstępie, a dotyczące możliwości zwrotu jednostek ED74Przewozom Regionalnym.

Do tematu wrócimy.