Czy działania Zarządu PKP Intercity osłabiają konkurencyjność kolei? ? poseł pyta
Coraz więcejparlamentarzystów, a co za tym zapewne idzie także ich wyborców, wyraża swojeniezadowolenie ze zmian wdrożonych przez PKP Intercity w rozkładzie jazdy.
Jakiś czas temu pisaliśmy na łamach InfoRail chociażby o TLKRataj, który został przez przewoźnika zlikwidowany. Na inne niekorzystneaspekty działań PKP Intercity zwraca uwagę poseł Jarosław Zieliński. Pisze on winterpelacji do Ministra Infrastruktury i Budownictwa, iż z zaniepokojeniemobserwuje kolejne działania podejmowane przez Zarząd PKP Intercity, któreosłabiają konkurencyjność połączeń kolejowych względem transportu drogowego. Dowcześniejszych działań należy dołączyć planowane dodanie wielu postojów wmniejszych miejscowościach, takich jak: Osowiec, Zaklików, Żychlin, Osie, Tleń,Śliwice, Szlachta, Czersk, Karsin, Olpuch, Kościerzyna, Gołubie Kaszubskie,Wieżyca, Żukowo, Wróblin Szlachecki, Łochów. Jednocześnie planuje się usunięciepostoju pociągu ekspresowego w Krzyżu (ważne miejsce przesiadkowe, także zprywatnych aut do pociągów). Takie działanie jest, zdaniem posła, sprzeczne zinteresami kolei jako jednego systemu transportowego, gdyż spowalnia pociągipospieszne (stają się mniej konkurencyjne względem transportu drogowego) orazodbiera pasażerów pociągom lokalnym. W efekcie spodziewać się można utratywpływów z biletów w pociągach regionalnych i ich odwołania, co z kolei doprowadzido spadku dostępności do połączeń kolejowych. Szczególnym przykładem jestmiejscowość Łochów, gdzie prowadzona przebudowa infrastruktury nie zakładapostoju pociągów pospiesznych – brak jest peronu przy torze nr 1, co powodujekonieczność zjazdu na bok z prędkości 160 km/h. Postoje w tej miejscowości jużbyły ? przy bardzo bogatej ofercie połączeń Kolei Mazowieckich prawie nikt znich nie korzystał.
Poseł Zieliński zwraca także uwagę na pociąg TLK ?Czechowicz?ze Szczecina przez Poznań do Warszawy, który ma kursować do Białegostokuzamiast dotychczasowego pociągu TLK ?Korczak?. W pociągu Czechowicz założonopostój na stacji Warszawa Wschodnia na zmianę lokomotywy. Dodatkowo opóźniono opół godziny odjazd z Białegostoku, w związku z czym pasażerowie na przesiadkę zpociągów z kierunku Suwałk, Czeremchy i Ełku będą mieli aż około 70 minut. Posełzwrac też uwagę na fakt, że zarówno wymiana lokomotywy na Dworcu Wschodnim wWarszawie, jak i opóźnienie odjazdu z Białegostoku oznaczają znaczącepogorszenie czasu podróży (wliczając czas na przesiadkę) do centrum Warszawy.Pasażerowie liczą w większości czas z i do Warszawy Centralnej. Wydłużenieczasu przejazdu o kilkanaście minut na zmianę lokomotywy powoduje, że pociągstaje się mniej konkurencyjny niż autobusy. Sama idea wprowadzenia tegopołączenia jest prawidłowa, ale proszę o skrócenie czasu przesiadki z pociągówregionalnych oraz wyeliminowanie zmiany lokomotywy w Warszawie.
Jednocześnie poseł nadmienia należy, że po raz pierwszy odwielu lat zaplanowano w rozkładzie jazdy pociąg pospieszny dający połączeniaSuwałk ze stolicą w godzinach największego zainteresowania podróżnych (co widaćpo rozkładach konkurencji drogowej) – mowa o pociągu TLK ?Wigry?. Pociąg takipowinien zostać zachowany w latach kolejnych w zbliżonym zakresie godzinowym.
Poseł zwraca się doMIB z wnioskiem o wyjaśnienie sytuacji z pociągami międzywojewódzkimi imiędzynarodowymi na linii z Warszawy do Białegostoku i Suwałk, Ełku, Czeremchy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pyta także, czy istnieje możliwość takiego ułożenia połączeńw rozkładzie 2016/2017, aby na linii Warszawa ? Białystok wszystkie pociągibyły obsługiwane składami DART, z wyjątkiem połączeń wagonowych do Suwałk(czyli z obecnego rozkładu jazdy oznaczałoby to pociągi Hańcza w relacji bezzmian i Czechowicz w relacji Suwałki ? Warszawa ? Poznań ? Szczecin, wgodzinach pociągu Wigry)? Kiedy ranga pociągów obsługiwanych wagonami może byćpodniesiona do kategorii IC. Poseł stwierdza też, że na odcinku Białystok ?Suwałki ? Białystok kursują 4 pociągi pospieszne. Od korekty obecnego rozkładujazdy 3 z nich mają postój na jednej ze stacji na postój techniczny (Wasilków,Geniusze lub Sidra – bez możliwości wsiadania pasażerów) oczekując na minięciez pociągiem osobowym. Poseł pyta zatem dlaczego rozkład jazdy pociągówpospiesznych jest tworzony w taki sposób, że wydłuża się czas ich przejazdu?
Czekamy na stanowisko MIB, do tematu będziemy wracać.
„