Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czy do Braniewa pojadą pociągi PKP Intercity?

inforail
28.10.2021 10:45
W ramach Umowy Ramowej o świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich zawartej przez Ministra Infrastruktury z PKP Intercity S.A. w dniu 31 grudnia 2020 r. na 10 lat, nie zostały uwzględnione połączenia dalekobieżne na odcinku Elbląg – Braniewo – poinformował w odpowiedzi na interpelację posła Michała Wypija wiceminister Andrzej Bittel.

Na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 4 grudnia 2020 r. w sprawie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich oraz w wojewódzkich przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym odcinek Elbląg – Braniewo planowany jest do obsługi linią kolejową nr 204 w ramach połączeń międzywojewódzkich w perspektywie 2030 r. (stan pożądany), o ile pozwolą na to możliwości oferowane przez zrealizowane inwestycje infrastrukturalne – wyjaśnił wiceminister. Ze względu na to, że nie jest możliwe i celowe objęcie przewozami międzywojewódzkimi całej sieci kolejowej, wiele odcinków i punktów tej sieci należy włączyć do przewozów międzywojewódzkich pośrednio, przez ich skomunikowanie z pociągami uruchamianymi przez samorządy wojewódzkie.

Andrzej Bittel stwierdził, że ze względu na hierarchiczny układ systemu planowania publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym, organizatorzy szczebla samorządowego powinni skomunikować swoją ofertę z pociągami zamawianymi przez Ministra. Zgodnie z ww. Planem Transportowym pożądanymi punktami skomunikowań pociągów dalekobieżnych z pociągami wojewódzkimi do stacji Braniewo powinny być Elbląg oraz Olsztyn Główny. W związku z tym, że Umowa Ramowa obowiązuje do końca Rocznego Rozkładu Jazdy Pociągów 2029/30, połączenia dalekobieżne do Braniewa mogą być przedmiotem analizy dla nowej wieloletniej umowy o świadczenie usług publicznych planowanej do zawarcia przez ministra właściwego do spraw transportu.

Co z remontem?

Andrzej Bittel podał także, że Spółka PKP PLK uwzględniła w dokumencie pn. „PKP POLSKIE LINIE KOLEJOWE S.A. – zamierzenia inwestycyjne na lata 2021 – 2030 z perspektywą do 2040 roku” w grupie projektów regionalnych, projekt pn. „Prace na linii kolejowej nr 254 (Elbląg) – Tropy – Frombork – Braniewo”. Realizacja ww. projektu uzależniona będzie od dostępności środków finansowych w ramach przyszłej perspektywy finansowej UE na lata 2021 – 2027, a aktualnie nieznane są jeszcze zasady korzystania z instrumentów finansowych UE, jak również potencjalna wielkość alokacji dla perspektywy 2021 – 2027. W związku z tym na chwilę obecną nie można przesądzić o realizacji projektu. Szacunkowy koszt realizacji ww. projektu będzie mógł zostać określony na etapie analiz studialnych, które zostaną wdrożone po podjęciu decyzji o przystąpieniu do realizacji projektu.

Niezależnie od powyższego obecnie realizowana jest umowa na opracowanie studium wykonalności dla projektu pn. „Prace na linii kolejowej nr 204 na odcinku Malbork – Braniewo”. W ramach ww. studium wykonalności planowane jest uwzględnienie zachowania możliwości wjazdu/zjazdu na linię kolejową nr 204 z linii kolejowej nr 254 na stacji Braniewo i na posterunku odgałęźnym Tropy Elbląskie oraz wyjazdu do portu morskiego w Elblągu. Zakończenie prac nad studium planowane jest w połowie 2023 r.

W ciągu ostatnich 10 lat Spółka przeprowadzała roboty utrzymaniowe na wymienionych niżej odcinkach linii kolejowej nr 254:

w 2016 r.:

- szlak Braniewo – Braniewo Brama: ciągła wymiana podkładów z robotami towarzyszącymi, koszt realizacji robót 1 390 170,40 zł;

- remont przejazdu kolejowo-drogowego w km 45,936 w ciągu ul. Stefczyka w Braniewie, koszt realizacji robót 21 671,41 zł;

w 2017 r.:

- szlak Tropy – Elbląg Zdrój: remont nawierzchni kolejowej z robotami towarzyszącymi, koszt realizacji robót 4 670 668,43 zł.

Dodatkowo, w latach 2010 – 2020 prowadzone były prace dotyczące bieżącego utrzymania infrastruktury kolejowej zgodnie z aktualnymi przepisami dla obowiązujących parametrów eksploatacyjnych.

W sumie koszt utrzymania i remontów linii kolejowej nr 254 w okresie od 2010 r. do 2020 r. wyniósł ok. 13 168 000,00 zł