Cztery tory przez Wisłę. W Krakowie
Szybsze podróżekoleją przez Kraków i sprawne przejazdy pociągów dalekobieżnych, zapewnią nowe,niemal ćwierćkilometrowe mosty na Wiśle – zapowiadają PKP Polskie LinieKolejowe. W czerwcu rozpoczynają budowę przepraw.
To kolejny etap modernizacji krakowskiej linii średnicowej.Spółka podaje, że ważnym elementeminwestycji na linii Kraków Główny – Kraków Płaszów jest dobudowa dwóch torów,dedykowanych pociągom kolei aglomeracyjnej. Właśnie rusza budowa mostów naWiśle na których docelowo, w 2020 roku, ułożone będą cztery tory kolejowe,gwarantujące sprawne podróże w regionie i szybkie kursy pociągówdalekobieżnych.
– Dziś realizujemy największy w historii program inwestycyjnydla polskich kolei. Prace toczą się w całej Polsce. Bardzo się cieszę, żeKraków i Małopolska zyskują na modernizacji szlaków kolejowych, czego dowodemjest inwestycja w nowe mosty na Wiśle. Każda kolejna taka inwestycja przybliżanas do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i punktualna polska kolej –powiedział Szef Gabinetu Politycznego Ministra Infrastruktury Łukasz Smółka.
Kolejowe mosty będą realizowane etapami, by zachowaćciągłość ruchu pociągów. Pierwszy będzie budowany obiekt wschodni (położonynajbliżej mostu Kotlarskiego). Później ruch kolejowy zostanie przeniesiony nanowy most, a wykonawca będzie kontynuował budowę pozostałych przepraw. Nowemosty, o długości 234 m i łącznej szerokości 32 m, będą miały konstrukcjęłukową. Znajdować się będą 4,5 metra nad poziomem wody, a ich wysokość osiągnie18 metrów. Pociągi pojadą po nich z prędkością 100 km/h.
Pierwszy etap robót ruszy w poniedziałek (25 czerwca) po obustronach Wisły – na bulwarach Kurlandzkim i Podolskim. Do sierpnia wykonawcabędzie wbijał ściany oporowe, zabezpieczające plac budowy i przygotowywał siędo robót przy podporach.
Zmiany
Ze względów bezpieczeństwa ruch pieszych i rowerzystów, przybrzegach Wisły, zostanie wstrzymany. Na bulwarach będzie oznakowanie, kierująceich użytkowników na drogi alternatywne – przez ul. Podgórską i Zabłocie. Wkolejnych etapach prac, zmiany będą mniejsze, a dla pieszych i rowerzystów będąprzygotowane ścieżki zastępcze.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pierwsze etapy prac przy mostach nie będą wymagać zmian worganizacji ruchu dla samochodów na ul. Podgórskiej i Zabłocie. O zmianach PLKbędzie informować w osobnych komunikatach.
Efekty modernizacji
Przebudowa krakowskiej linii średnicowej to największainwestycja realizowana obecnie przez PLK na południu Polski. Dzięki niejrozwinie się kolej aglomeracyjna w stolicy Małopolski. Powstaną dwa noweprzystanki kolejowe (Kraków Złocień i Kraków Grzegórzki), a istniejącainfrastruktura zostanie kompleksowo zmodernizowana. Oprócz nowych mostów naWiśle w centrum Krakowa powstają dwie estakady kolejowe, które na dobre zmieniąoblicze miasta. Prace budowlane zakończą się w 2020 roku. Ich wartość jestszacowana na niemal 1 mld zł.
„