Cztery pytania o nowy tabor w Przewozach Regionalnych. Zero odpowiedzi
Cztery pytania o nowytabor dla Przewozów Regionalnych zadał prezesowi Rady Ministrów poseł JacekProtas.
Niestety nie uzyskał konkretnej odpowiedzi w zasadzie na żadnez nich. Trudno bowiem oprzeć się wrażeniu, że przewoźnik sam nie wie, jakieinwestycje taborowe chce przeprowadzić.
W interpelacji poseł napisał, że dzięki zaangażowaniuolbrzymich środków unijnych w poprzedniej i obecnej perspektywie budżetowejUnii Europejskiej stan linii kolejowych ulega stałej poprawie. Wpływa to nawiększą atrakcyjności transportu kolejowego, zarówno w zakresie przewozówpasażerskich, jak również towarowych. Kolejnym istotnym czynnikiem jestkonieczność zadbania o lepszy stan taboru kolejowego spółek przewozowych.
Szczególnie oczekiwana społecznie jest poprawa jakości usługna poziomie pasażerskich przewozów regionalnych lub międzywojewódzkich. Wwiększości regionów usługi w tym zakresie świadczy spółka Przewozy Regionalne,której większościowym udziałowcem jest Agencja Rozwoju Przemysłu. I zadałpytania:
1. Jakie są założenia programu odnowy taboru spółki PrzewozyRegionalne na najbliższe lata?
2. Jaka będzie skala zakupów nowych pojazdów?
3. Czy spółka kontynuować będzie proces modernizacji staregotaboru?
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
4. Czy rząd zamierza w przyszłości powołać specjalną spółkętaborową ( tzw. pool taborowy) z myślą o unowocześnianiu taboru spółki PrzewozyRegionalne oraz innych spółek kolejowych będących własnością samorządówwojewództw?
Poseł zwrócił też uwagę, że nowocześniejszy tabor wpłynie zpewnością na lepsze wskaźniki ekonomiczne spółek kolejowych oraz wzrost potokupasażerów, a także dostępności komunikacyjnej regionów. W przypadku trasmiędzyregionalnych ważny wydaje się także aspekt wzrostu konkurencyjnościpołączeń świadczonych przez spółkę Przewozy Regionalne wobec spółki PKP Intercity.
W odpowiedzi sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa RadyMinistrów Łukasz Schreiber, powołując się zapewne na informacje przekazaneprzez samego przewoźnika stwierdził, iż Zarząd Spółki „Przewozy Regionalne” sp.z o.o. od kwietnia 2017 r., zgodnie z Planem Restrukturyzacji Spółki, prowadziszereg działań, w tym mających na celu modernizację posiadanego taborukolejowego lub zakup nowych pojazdów. Aktualnie ta Spółka dysponuje taborem w1/3 nowym lub zmodernizowanym. W najbliższych latach jest planowana kontynuacjaprocesu wymiany taboru, jak również pozyskanie pojazdów hybrydowych, mogącychkorzystać z dwóch źródeł energii: elektrycznej oraz spalinowej.
Ponadto zarząd spółki poinformował, że pozytywne zamknięcieprocedury kontrolnej przez Komisję Europejską co do oceny prawidłowościprzyznanej w 2015 r. pomocy publicznej umożliwi „Przewozom Regionalnym” sp. zo.o. staranie się o pozyskanie środków zewnętrznych, w tym z Centrum UnijnychProjektów Transportowych, co również będzie miało korzystny wpływ na tempounowocześniania taboru kolejowego. Czyli zero konkretów.
„