Cztery oferty na bajpas kartuski
Cztery ofertywpłynęły w przetargu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na wykonanie dokumentacjiprojektowej oraz robót budowlanych części tzw. bajpasu kartuskiego. Pasażerowiemają skorzystać z linii kolejowej we wrześniu 2022 r.
Tylko jedna z ofert przekroczyła kosztorys inwestorski,pozostałe trzy mieszczą się w zaplanowanym przez PKM SA budżecie inwestycji. Narealizację swojego odcinka tzw. bajpasu kartuskiego PKM SA przeznaczyła 56,82mln zł brutto. Najtańsza z ofert, która wpłynęła na przetarg opiewa na ponad 43mln zł, a najdroższa na niecałe 66 mln zł.
Władze PKM przystąpią teraz do analizy wszystkich ofert. Owyborze potencjalnego wykonawcy decydować będą dwa kryteria: cena (95 proc.) idoświadczenie firmy (5 proc.).
„Dopiero po formalnym sprawdzeniu całej dokumentacjizłożonej przez potencjalnych wykonawców oraz ocenie wyżej wymienionychkryteriów, możliwe będzie wybranie i ogłoszenie zwycięzcy przetargu” -wyjaśnił Piotrowski.
Na przygotowanie projektów i zdobycie niezbędnych pozwoleńwybrany wykonawca będzie miał dziewięć miesięcy od dnia podpisania umowy.Natomiast na realizację wszystkich robót przewidziano 24 miesiące – tak, abyprzejezdność linii kolejowej nastąpiła do 9 września 2022 r.
„Bajpas kartuski” to kolejowa trasa objazdowa zGdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowychnr 234 i 229.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Powstaje ona w związku z przygotowywaną przez PKP PLKelektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 liniiGdynia-Kościerzyna-Bydgoszcz. Z powodu tej inwestycji ruch kolejowy do Kartuz iw kierunku Kościerzyny – jaki od pięciu lat jest systematycznie rozwijany nalinii PKM – może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacjązastępczą.
Aby zminimalizować związane z tym utrudnienia dla pasażerówkorzystających z kolejowych połączeń pomiędzy Kaszubami a Trójmiastem powstałpomysł reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuzi wykorzystania jej jako kolejowego objazdu na czas modernizacji linii 201.Dzięki powstaniu +bajpasu kartuskiego+ i przy odpowiednim etapowaniu przez PKPPLK prac na linii 201 mieszkańcy powiatów kartuskiego i kościerskiego będąmieli cały czas zapewnione połączenia kolejowe z Gdańskiem.
Prace przy „bajpasie kartuskim” będą się składać zdwóch części: modernizacji ok. 15 km istniejącej linii Gdańsk Kokoszki-StaraPiła-Żukowo- Glincz (należącej do PKP PLK i przez nie realizowanej) orazodbudowy niespełna 1,5 km toru na odcinku Gdańsk Kiełpinek-Gdańsk Kokoszki(realizowanej przez należącą do samorządu województwa pomorskiego spółkę PKM SAprzy współpracy z miastem Gdańsk). To właśnie tego ostatniego odcinka dotyczyprzetarg ogłoszony spółkę PKM. (PAP)
„