Czeskie wagony zawiozą polskich kibiców na Euro?

inforail
01.03.2011 08:59
Czym kibice będą jeździć na mecze podczas odbywających się w Polsce Mistrzostw Świata w piłkę nożną w maju 2012 roku?  Jak się okazuje, Ministerstwo ma plan, aby wypożyczyć tabor od przewoźników z Czech, Słowacji i Niemiec –tak wynika z odpowiedzi na interpelacje posła Jacka Osucha (PiS).
Czeskie wagony zawiozą polskich kibiców naEuro? (foto: Wikipedia)
Jacek Osuch z PiS skierował w styczniu br. pismo w którym wyraził zaniepokojenie stanem polskie kolei.  –Okres świąteczno-noworoczny po raz kolejny pokazał, że najwięksi przewoźnicy kolejowi w Polsce, tj. spółki PKP InterCity i Przewozy Regionalne, nie są przygotowani do przyjęcia i obsługi szczególnie dużych potoków pasażerskich. Sytuacja na kolei, która miała miejsce w grudniu i styczniu, musi być asumptem do podjęcia poważnych przygotowań przez przewoźników, a szczególnie PKP Intercity, związanych z zapewnieniem kibicom zarówno z Polski, jak i z zagranicy bezpiecznego i komfortowego dojazdu na mecze podczas rozgrywanych w Polsce i na Ukrainie Mistrzostw Świata w piłce nożnej Euro 2012 –stwierdził poseł Osuch.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Massel szczegółowo odniósł się do wątpliwości parlamentarzysty. –Z informacji posiadanych obecnie przez Ministerstwo Infrastruktury, które zostały przedstawione przez spółkę PL.2012 na IX posiedzeniu Zespołu ds. Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej Euro 2012 funkcjonującego w resorcie infrastruktury wynika, iż udział transportu kolejowego w podróżach krajowych kibiców może osiągnąć 55% –napisał wiceminister. Ministerstwo zakłada, iż główne natężenie ruchu, zwłaszcza pomiędzy miastami gospodarzami, będzie się odbywało w godzinach 10.00–14.00. Dopiero jednak rozpisanie każdego dnia mistrzostw pozwoli organizatorom na oszacowanie wielkości potoków kibiców i zaproponowanie konkretnej oferty transportowej. –Już w obecnie obowiązującym rozkładzie jazdy około 100 pociągów w dobie łączy miasta gospodarzy. Kluczowi przewoźnicy kolejowi, w tym głównie PKP Intercity SA oraz Przewozy Regionalne sp. z o.o. będą więc bazować na istniejących połączeniach i w miarę potrzeb wydłużać składy pociągów. Z doświadczenia organizatorów poprzednich mistrzostw Europy w 2008 r. (Austria i Szwajcaria) oraz mistrzostw świata w 2006 r. (Niemcy) wynika, że w dziedzinie transportu kolejowego opierano się na wydłużeniu składów i przedłużeniu relacji pociągów. W Niemczech zamówienia dodatkowych pociągów specjalnych były jedynie niewielkim uzupełnieniem podstawowej oferty –twierdzi Andrzej Massel. Z odpowiedzi na interpelacje wynika, że przewoźnicy kolejowi, z uwagi na sytuację finansową, nie będą dokonywać wyraźnie zwiększonych zakupów ani modernizacji taboru pasażerskiego z przeznaczeniem go do obsługi turnieju Euro 2012. –Rozważana jest natomiast możliwość czasowego wypożyczenia taboru od operatorów kolei czeskich, słowackich i niemieckich –dodaje Andrzej Massel.
W piśmie Ministerstwo Infrastruktury stwierdza, że podjęło działania koordynacyjne mające na celu wyeliminowanie w jak największym zakresie niedogodności, na jakie napotykali podróżujący transportem kolejowym w grudniu 2010 r. W szczególności działania te dotyczyły zobowiązania PKP Intercity S.A. do podjęcia działań mających na celu dostosowanie oferty połączeń do możliwości jej obsługi z punktu widzenia możliwości taborowych: uzgodniono odwołanie ok. 30 pociągów pospiesznych (TLK), głównie na trasach, na których pociągi kursowały co godzinę, tak aby odzyskać wagony do obsługi relacji, w których popyt ze strony pasażerów jest znacząco większy niż podaż miejsc siedzących.
Z odpowiedzi na interpelacje posła Osucha wynika, że w zakresie inwestycji taborowych PKP Intercity S.A. planuje w 2011 r.:
—naprawę wraz z modernizacją 31 lokomotyw elektrycznych o prędkości 160 km/h,
—naprawę 4 lokomotyw elektrycznych o prędkości 140 km/h,
—naprawę wraz z modernizacją 34 lokomotyw elektrycznych o prędkości
120 km/h,
—naprawę 11 lokomotyw elektrycznych o prędkości 120 km/h,
—naprawę 5 manewrowych lokomotyw spalinowych,
—zakup 8 nowych wagonów,
—naprawę wraz z modernizacją 45 wagonów,
—naprawę ok. 930 wagonów.
Niemieckie wagony zawiozą polskich kibiców naEuro? (foto: Wikipedia)
Umowa zawarta z PKP Intercity S.A. przewiduje naliczanie kar m.in. z tytułu opóźnień pociągów oraz niezapewnienia pasażerom wymaganego komfortu podróży. Z tytułu nienależytego wykonania umowy w grudniu 2010 r. PKP Intercity S.A. naliczona została kara w wysokości prawie pół miliona złotych. Mając na uwadze sytuację, jaka miała miejsce w grudniu 2010 r., Ministerstwo Infrastruktury rozważa wprowadzenie zmian w systemie naliczania kar, tak aby były one bardziej dotkliwe i skuteczniej przeciwdziałały sytuacjom, w których pasażer otrzymuje usługę poniżej oczekiwanych standardów jakościowych. Kwestia organizacji przewozów w związku z Euro 2012 pozostawać będzie w gestii przewoźników. Zarówno PKP Intercity S.A., jak i Przewozy Regionalne sp. z o.o. czy jakikolwiek inny przewoźnik będą miały możliwość uruchomienia dodatkowych połączeń komercyjnych. PKP Intercity S.A. posiada obecnie wystarczającą liczbę wagonów do obsługi pociągów pośpiesznych. Problemem jest jedynie kwestia przeprowadzenia ich naprawy i tym samym dopuszczenia do ruchu –kończy Minister Massel. Jednocześnie poseł Osuch uzyskał informacje, że nie przewiduje się przewozu kibiców po linii szerokotorowej spółki PKP LHS, na mecze ME odbywające się na Ukrainie.