Czeskie spalinówki poprowadzą pociągi PKP Intercity
PKP Intercity rozszerzają współpracę z CD w zakresie wymiany lokomotyw. Jak się dowiedzieliśmy przewoźnik planuje wkrótce rozpocząć eksploatację spalinowych maszyn serii 754. Czyżby przetarg na dostawę spalinówek utknął na dobre? „Rzeczywiście chcemy skorzystać z czeskich lokomotyw”–mówi nam Beata Czemerajda z PKP Intercity.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Do już prowadzonej z kolejami czeskimi współpracy (tzw. rozliczenia graniczne/trakcyjne) chcemy włączyć eksploatację lokomotyw spalinowych. Dziś do obsługi szlaków niezelektryfikowanych wykorzystujemy lokomotywy spalinowe od podmiotów zewnętrznych. Jednak, aby w pełni zabezpieczyć nasze potrzeby zdecydowaliśmy się na skorzystanie z taboru spalinowego czeskiego. Rozwiązanie funkcjonowałoby do czasu pojawienia się u nas 10 nowych lokomotyw spalinowych.
3 lokomotywy pojawiłyby się u nas na zasadzie już praktykowanych rozliczeń granicznych –czyli lokomotywa czeska pracuje w Polsce, w zamian polska lokomotywa pracuje w Czechach. W tym przypadku zamiast lokomotywy elektrycznej po stronie polskiej jeździłaby lokomotywa spalinowa. Czeskie lokomotywy miałyby obsługiwać pociągi relacji Białystok –Szestokaj i Ełk –Korsze. Zanim nowe rozwiązanie zostałoby uruchomione, maszyny muszą przejść proces homologacji na nasz rynek. Z tego względu prawdopodobny termin wdrożenia rozwiązania to marzec 2014 roku”- wyjaśnia nam Beata Czemerajda. Przypomnijmy, że w ramach współpracy PKP Intercity ma do dyspozycji czeskie elektrowozy serii 163, w Czechach natomiast można spotkać polskie „siódemki”. Nie od dziś wiadomo też o deficycie spalinówek w taborze przewoźnika. Stąd też nie powinna dziwić decyzja o wypożyczeniu takich właśnie maszyn od CD. Dodajmy jeszcze, że przewoźnikowi nie udało się rozstrzygnąć przetargu na dostawę dziesięciu lokomotyw spalinowych i termin ich pojawienia się może znacznie wydłużyć się. Pociągi PKP Intercity prowadzą obecnie maszyny serii SP/SU 42 oraz spalinówki wypożyczone od PKP CARGO.