Czeskie przekładnie firmy Wikov
inforail
31.08.2012 11:17
Czeskie przekładnie firmy Wikov
Firma Wikov Gear s.r.o. z Pilzna to producent przekładni mechanicznych należący do holdingu Wikov. Przedsiębiorstwo ma 80-letnią tradycję w produkcji maszyn. Drugi zakład spółki, Wikov MGI z Hronova, również produkuje zespoły mechaniczne. Podział zadań pomiędzy fabryki jest następujący: zakład w Pilźnie produkuje przekładnie dla przemysłu ciężkiego, turbiny, przekładnie dla kopalń i zakładów petrochemicznych, zaś zakład w Hronovie produkuje przekładnie do turbin wiatrowych, lżejszych zastosowań przemysłowych i pojazdów szynowych.
W produkcji przekładni Wikov stosuje technologię CNC we wszystkich urządzeniach wykorzystywanych w cyklu produkcyjnym. Są to tokarki, tokarki pionowe, centra maszynowe, pionowe i poziome wiertarki, frezarki i szlifierki. Posiadany osprzęt umożliwia wykonywanie kół przekładni stożkowych o średnicy do 1500 mm i kół talerzowych o średnicy do 3500 mm.
Podczas projektowania komponentów na każdym etapie wykorzystywane jest specjalistyczne oprogramowanie. Obliczenia wytrzymałościowe wykonywane są w aplikacji KISSsoft, modelowanie komponentów w programie Siemens Solid Edge, a analizy charakterystyk i optymalizacja konstrukcji –w programie Siemens Femap. Modyfikacje uzębienia są testowane na stanowiskach stacjonarnych, celem optymalizacji rozkładu obciążenia pomiędzy łożyska, uzębienia i wałki.
Proces obróbki cieplnej i cieplno-chemicznej Wikova obejmuje hartowanie, nawęglanie, azotowanie, a także kąpiel wodną i olejową.
W ofercie produktowej znajdują się różnorodne przekładnie przeznaczone do różnorodnych pojazdów szynowych: niskopodłogowych i wysokopodłogowych tramwajów, elektrycznych zespołów trakcyjnych, wagonów metra, lokomotyw i pojazdów lekkiej kolei. Produkowane są przekładnie stożkowe, spiralne, montowane na osi lub na kole, przenoszące moc od 40 do 600 kW. Przedsiębiorstwo prowadzi kooperację z producentami napędów dla pojazdów szynowych, w wyniku czego powstają kompletne rozwiązania układów napędowych.
Wikov poza produkcją przekładni wykonuje również pojedyncze koła zębate oraz części zamienne, w szczególności dla pojazdów produkcji CKD oraz Skoda.
Przekładnie Wikov znalazły zastosowanie w pojazdach szynowych eksploatowanych m. in. w Czechach, Słowacji, Warszawie, Wrocławiu, Cagliari, Portland, Waszyngtonie.
Tabela 1. Przekładnie Wikov dla pojazdów szynowych.
Typ pojazdu
|
Rodzaj skrzyni
|
Charakterystyka
|
Zakres mocy
|
Wysokopodłogowy tramwaj, częściowo niskopodłogowy tramwaj
|
AWBD + AWDD
|
Jednostopniowa przekładnia stożkowa i dwustopniowa przekładnia stożkowo-spiralna
|
50-120 kW
|
Częściowo niskopodłogowy tramwaj
|
AWHD
|
Dwustopniowa przekładnia spiralna z wałem o pełnym przekroju
|
80-120 kW
|
Częściowo niskopodłogowy tramwaj
|
AWHC
|
Dwustopniowa przekładnia spiralna z wałem drążonym
|
100-130 kW
|
W pełni niskopodłogowy tramwaj
|
AWDC
|
Stożkowo-spiralna przekładnia dla wózków ze standardowymi osiami
|
90-110 kW
|
W pełni niskopodłogowy tramwaj
|
AWBC
|
Przekładnia stożkowa dla wózków z niezależnymi kołami
|
45 kW
|
Wagon metra
|
AWHD
|
Dwustopniowa przekładnia spiralna z wałem o pełnym przekroju
|
100-200 kW
|
Wagon metra
|
AWHC
|
Dwustopniowa przekładnia spiralna z wałem drążonym
|
100-200 kW
|
Elektryczny zespół trakcyjny
|
AWHD
|
Dwustopniowa przekładnia spiralna z wałem o pełnym przekroju
|
Do 600 kW
|
Elektryczny zespół trakcyjny
|
AWHC
|
Dwustopniowa przekładnia spiralna z wałem drążonym
|
Do 600 kW
|
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024