Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czeskie przekładnie firmy Wikov

inforail
31.08.2012 11:17
Firma Wikov Gear s.r.o. z Pilzna to producent przekładni mechanicznych należący do holdingu Wikov. Przedsiębiorstwo ma 80-letnią tradycję w produkcji maszyn. Drugi zakład spółki, Wikov MGI z Hronova, również produkuje  zespoły mechaniczne. Podział zadań pomiędzy fabryki jest następujący: zakład w Pilźnie produkuje przekładnie dla przemysłu ciężkiego, turbiny, przekładnie dla kopalń i zakładów petrochemicznych, zaś zakład w Hronovie produkuje przekładnie do turbin wiatrowych, lżejszych zastosowań przemysłowych i pojazdów szynowych.
awdclowfloor_760 awddhigh_760 awhcemu_760
awhctram_760 awhdtest_760
W produkcji przekładni Wikov stosuje technologię CNC we wszystkich urządzeniach wykorzystywanych w cyklu produkcyjnym. Są to tokarki, tokarki pionowe, centra maszynowe, pionowe i poziome wiertarki, frezarki i szlifierki. Posiadany osprzęt umożliwia wykonywanie kół przekładni stożkowych o średnicy do 1500 mm i kół talerzowych o średnicy do 3500 mm.
Podczas projektowania komponentów na każdym etapie wykorzystywane jest specjalistyczne oprogramowanie. Obliczenia wytrzymałościowe wykonywane są w aplikacji KISSsoft, modelowanie komponentów w programie Siemens Solid Edge, a analizy charakterystyk i optymalizacja konstrukcji –w programie Siemens Femap. Modyfikacje uzębienia są testowane na stanowiskach stacjonarnych, celem optymalizacji rozkładu obciążenia pomiędzy łożyska, uzębienia i wałki.
Proces obróbki cieplnej i cieplno-chemicznej Wikova obejmuje hartowanie, nawęglanie, azotowanie, a także kąpiel wodną i olejową.
W ofercie produktowej znajdują się różnorodne przekładnie przeznaczone do różnorodnych pojazdów szynowych: niskopodłogowych i wysokopodłogowych tramwajów, elektrycznych zespołów trakcyjnych, wagonów metra, lokomotyw i pojazdów lekkiej kolei. Produkowane są przekładnie stożkowe, spiralne, montowane na osi lub na kole, przenoszące moc od 40 do 600 kW. Przedsiębiorstwo prowadzi kooperację z producentami napędów dla pojazdów szynowych, w wyniku czego powstają kompletne rozwiązania układów napędowych.
Wikov poza produkcją przekładni wykonuje również pojedyncze koła zębate oraz części zamienne, w szczególności dla pojazdów produkcji CKD oraz Skoda.
Przekładnie Wikov znalazły zastosowanie w pojazdach szynowych eksploatowanych m. in. w Czechach, Słowacji, Warszawie, Wrocławiu, Cagliari, Portland, Waszyngtonie.
Tabela 1. Przekładnie Wikov dla pojazdów szynowych.

 

Typ pojazdu
Rodzaj skrzyni
Charakterystyka
Zakres mocy
Wysokopodłogowy tramwaj, częściowo niskopodłogowy tramwaj
AWBD + AWDD
Jednostopniowa przekładnia stożkowa i dwustopniowa przekładnia stożkowo-spiralna
50-120 kW
Częściowo niskopodłogowy tramwaj
AWHD
Dwustopniowa przekładnia spiralna z wałem o pełnym przekroju
80-120 kW
Częściowo niskopodłogowy tramwaj
AWHC
Dwustopniowa przekładnia spiralna z wałem drążonym
100-130 kW
W pełni niskopodłogowy tramwaj
AWDC
Stożkowo-spiralna przekładnia dla wózków ze standardowymi osiami
90-110 kW
W pełni niskopodłogowy tramwaj
AWBC
Przekładnia stożkowa dla wózków z niezależnymi kołami
45 kW
Wagon metra
AWHD
Dwustopniowa przekładnia spiralna z wałem o pełnym przekroju
100-200 kW
Wagon metra
AWHC
Dwustopniowa przekładnia spiralna z wałem drążonym
100-200 kW
Elektryczny zespół trakcyjny
AWHD
Dwustopniowa przekładnia spiralna z wałem o pełnym przekroju
Do 600 kW
Elektryczny zespół trakcyjny
AWHC
Dwustopniowa przekładnia spiralna z wałem drążonym
Do 600 kW