Czeskie lokomotywy w Przewozach Regionalnych

inforail
16.10.2012 11:20
Lokomotywy Kolei Czeskich serii 163 przyjechały do Polski. Łącznie dziesięć maszyn na cztery lata wynajęły Przewozy Regionalne. To elektrowozy, które aktualnie nie są potrzebne CD i nie są wykorzystywane przez przewoźnika z uwagi na zastąpienie ich nowszymi elektrowozami, a gdzieniegdzie również ezt-ami. Maszyny serii 163 zostały wyprodukowane w latach  80-tych i na początku 90-tych XX wieku roku w Pilźnie w fabryce Skody. Ich prędkość wynosi 120 km / h, a moc około 3,5 MW. Koleje czeskie są obecnie właścicielem 80 lokomotyw tej serii. Czeskie elektrowozy zastąpią w składach Przewozów Regionalnych lokomotywy ET22, wypożyczane od PKP Cargo. Przypomnijmy, że pociągi InterRegio oraz RegioExpress prowadzą już od jakiegoś czasu również lokomotywy EU07 TS Opole. Za wynajem dziesięciu maszyn Przewozy Regionalne muszą zapłacić CD 26.133 tysięcy złotych.  
Lokomotywa serii 163 w lokomotywowni PR w Bydgoszczy (foto: PR)
Koleje Czeskie chcą kooperować także z innymi polskimi przewoźnikami. W ramach współpracy z PKP Intercity czeskie lokomotywy prowadzą już pociągi tej spółki. Z Przewozami Regionalnymi współpraca została nawiązana także na linii Pardubice – Wrocław, gdzie lokomotyw serii 163, prowadzą dwie pary pociągów. W przeszłości Koleje Czeskie wypożyczały także wagony Kolejom Śląskim. Niewykluczone, że sytuacja ta powtórzy się, przewoźnik rozpisał bowiem dwa przetargi na dzierżawę wagonów osobowych.