Czeskie Koleje chcą kupić cztery Taurusy
Czeskie Koleje negocjują zakup czterech wielosystemowych lokomotyw elektrycznych Siemens Taurus, które są obecnie użytkowane przez innego przewoźnika.
Mogą one prowadzić pociągi pasażerskie, posiadają europejskie zabezpieczenia ETCS i są dopuszczone do eksploatacji w Czechach i krajach sąsiednich. Zamiar zakupu tych pojazdów został zaakceptowany przez Zarząd, a wczoraj także przez Radę Nadzorczą Spółki.
To wpisuje się w naszą strategię odnawiania floty, w ramach której kupujemy najnowocześniejsze wagony dalekobieżne z prędkością 230 km/h, a także potrzebujemy odpowiednich pojazdów trakcyjnych. W ten sposób umacniamy naszą pozycję w międzynarodowym transporcie dalekobieżnym. Republika Czeska planuje również duże inwestycje w rozwój infrastruktury i związany z tym wzrost prędkości oraz wprowadzenie jednolitego europejskiego systemu bezpieczeństwa. Dlatego chcielibyśmy skorzystać z możliwości zakupu tych lokomotyw o prędkości 230 km/h, które są już wyposażone w część pokładową ETCS - wyjaśnia Ivan Bednárik, prezes zarządu i dyrektor generalny ČD. Taurusy mogą być również rozwiązaniem zapasowym dla nowych pociągów, które mają jeździć z prędkością 230 km/h, na przykład do Niemiec – dodaje.
Liczymy na ich ewentualne skierowanie na dalekobieżną linię Ex4 z Bogumina przez Ostrawę i Břeclav do Wiednia i Grazu. Uzupełnieniem lokomotyw na tej trasie byłyby dwa pojazdy tego samego typu, które nabyliśmy w sierpniu 2019 roku. Wyraźną zaletą jest to, że pojazdy te mają dopuszczenie do kursowania w krajach ościennych, a zatem w przypadku połączeń międzypaństwowych zmiana lokomotywy nie będzie konieczna. Z operacyjnego punktu widzenia fakt ten eliminuje ryzyko ewentualnego wydłużenia czasu jazdy. Przewidujemy, że umowa kupna i dostawa pojazdów może zostać podpisana w najbliższych miesiącach - podsumowuje Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ČD ds. handlowych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wszystkie cztery wielosystemowe lokomotywy elektryczne serii 1216 Taurus (ES64U4) zostałyby przejęte przez ČD z dopuszczeniem do eksploatacji w Czechach, Austrii, Niemczech i na Węgrzech. Ponadto na Słowacji można eksploatować dwie lokomotywy. Pojazdy są wyposażone w część pokładową ETCS i gotowe do użycia w transporcie pasażerskim bez konieczności dalszych modyfikacji. Ich maksymalna prędkość robocza wynosi 230 km/h.