Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czeskie Koleje chcą kupić cztery Taurusy

inforail
28.05.2021 08:45

Czeskie Koleje negocjują zakup czterech wielosystemowych lokomotyw elektrycznych Siemens Taurus, które są obecnie użytkowane przez innego przewoźnika.

Mogą one prowadzić pociągi pasażerskie, posiadają europejskie zabezpieczenia ETCS i są dopuszczone do eksploatacji w Czechach i krajach sąsiednich. Zamiar zakupu tych pojazdów został zaakceptowany przez Zarząd, a wczoraj także przez Radę Nadzorczą Spółki.

To wpisuje się w naszą strategię odnawiania floty, w ramach której kupujemy najnowocześniejsze wagony dalekobieżne z prędkością 230 km/h, a także potrzebujemy odpowiednich pojazdów trakcyjnych. W ten sposób umacniamy naszą pozycję w międzynarodowym transporcie dalekobieżnym. Republika Czeska planuje również duże inwestycje w rozwój infrastruktury i związany z tym wzrost prędkości oraz wprowadzenie jednolitego europejskiego systemu bezpieczeństwa. Dlatego chcielibyśmy skorzystać z możliwości zakupu tych lokomotyw o prędkości 230 km/h, które są już wyposażone w część pokładową ETCS - wyjaśnia Ivan Bednárik, prezes zarządu i dyrektor generalny ČD. Taurusy mogą być również rozwiązaniem zapasowym dla nowych pociągów, które mają jeździć z prędkością 230 km/h, na przykład do Niemiec – dodaje.

Liczymy na ich ewentualne skierowanie na dalekobieżną linię Ex4 z Bogumina przez Ostrawę i Břeclav do Wiednia i Grazu. Uzupełnieniem lokomotyw na tej trasie byłyby dwa pojazdy tego samego typu, które nabyliśmy w sierpniu 2019 roku. Wyraźną zaletą jest to, że pojazdy te mają dopuszczenie do kursowania w krajach ościennych, a zatem w przypadku połączeń międzypaństwowych zmiana lokomotywy nie będzie konieczna. Z operacyjnego punktu widzenia fakt ten eliminuje ryzyko ewentualnego wydłużenia czasu jazdy. Przewidujemy, że umowa kupna i dostawa pojazdów może zostać podpisana w najbliższych miesiącach - podsumowuje Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ČD ds. handlowych.

Wszystkie cztery wielosystemowe lokomotywy elektryczne serii 1216 Taurus (ES64U4) zostałyby przejęte przez ČD z dopuszczeniem do eksploatacji w Czechach, Austrii, Niemczech i na Węgrzech. Ponadto na Słowacji można eksploatować dwie lokomotywy. Pojazdy są wyposażone w część pokładową ETCS i gotowe do użycia w transporcie pasażerskim bez konieczności dalszych modyfikacji. Ich maksymalna prędkość robocza wynosi 230 km/h.