Czeskie jednostki 451/452 zjeżdżają do muzeum

inforail
01.08.2018 10:54

Kończy się era czeskichelektrycznych zespołów trakcyjnych serii 451/452, pieszczotliwie zwanychpantografami lub żabami.

W piątek, 10 sierpnia, zaplanowany jest ostatni przejazdjednostki 451.025-26. Następnie wsobotę, 11 sierpnia, pojedzie ona do Narodowego Muzeum Techniki w Chomutovie.

Ceske drahy zaznaczają, że były to bardzo udane konstrukcje,które w latach sześćdziesiątych przewyższyły techniką inne pociągi nie tylko wkraju, ale w całej Europie. Znacznie przekroczyły swoją pierwotną długość życiai wykonały wiele pracy w transporcie podmiejskim i regionalnym.

Jak wspomniano ostatni planowany dzień pracy jednostek 451przypada na piątek 10 sierpnia. Z tej okazji do Pragi pojedzie ze Šumperka jednostka451.045-46, jako specjalny pociąg. W piątek wieczorem planowane jest wspólnezdjęcie dwóch ostatnich czynnych jednostek na stacji Praga-Liben.

W sobotę, 11 sierpnia, planowana jest ostatnia wspólna jazdaobu jednostek z Pragi-Libenu do Chomutova. Ten niezwykły pociąg ekspresowyodjedzie o 9:05 z Pragi-Liben. Zatrzyma się o 9:12 na przystanku wPraga-Holešovice, i dalej na stacjach: Lovosice (10:41), Ústí nad Labem (11:05)i do Chomutova dotrze o 12:15. Tu zakończy swoją jazdę. Jednostka 451.025-26pozostanie w Chomutovie i zostanie przeniesiona do zbiorów Narodowego MuzeumTechniki.

Koleje Czeskie zapewniają powrót do Pragi według rozkładu: Chomutov(15:00), Usti nad Labem (16:05), Lovosice (16:40), Praga Holešovice (18:47) iPraga Liben (18:54). Bilet powrotny na specjalny pociąg obsługiwany drugąjednostką serii 451 kosztuje 300 CZK i można go kupić w kasach dworcowych. WChomutovie turyści mogą oglądać zbiory Narodowego Muzeum Techniki lub lokalnezoo.

Trochę historii

Jednostki elektryczne 451/452 były używane głównie w praskimtransporcie zintegrowanym na terenie stolicy i regionu środkowoczeskiego. Sucesywniebyły zastępowane nowoczesnymi dwupiętrowymi składami CityElefant z klimatyzacją.Ostatnim zadaniem „żab” były kursy w dni robocze na linii miejskiej S41Roztoky u Prahy – Praha-Libeň. Na tej trasie tymczasowo zastąpią je innepojazdy np. jednostki RegioNova. Jeśli Czeskie Koleje pozyskają długoterminowąumowę na eksploatację linii po 2019 r., to podczas realizacji tego kontraktubędą wdrażane nowoczesne jednostki, które przewoźnik chce kupić. Już zostałogłoszony przetarg na pozyskanie nowoczesnych pociągów,

„Pantografy” o oznaczeniu 451 i 452 zostały wyprodukowane wVagónce w Studénce w północnych Morawach w latach 1964-1968 i ponownie w 1972roku, a nawet 1973. W sumie wyprodukowano 62 sztuki.

Podstawowe parametry techniczne:

– w podstawowej linii produkcyjnej 4-wagonowe (późniejrównież w eksploatacji jako 6-wgonowe na linii Praga-Beroun i jako 3-członowe);

– długość jednostki (4 wagonowej) 95,29 m;

– masa jednostki 184 tony;

– maksymalna prędkość 100 km h;

– liczba miejsc 300 ;

– wnętrze częściowo niskie (strefy wejściowe i dużeprzedziały pasażerskie);

– zasilanie 3 kV DC;

– układ osi Bo´ Bo´+ 2´2´+ 2´2´+ Bo´ Bo´.