Czeski zakład naprawczy Pars – przegląd działalności
inforail
19.08.2012 18:54
Czeski zakład naprawczy Pars – przegląd działalności
Na Czech Raildays 2012 jak co roku licznie reprezentowana były produkty zakładów Pars Nova należących do Skoda Group, specjalizujących się w modernizacjach pojazdów szynowych.
W toku realizowanych napraw, za najistotniejsze uznaje się:
- Poprawę parametrach technicznych w celu przybliżenia ich do najnowszych trendów
- Wprowadzenie nowego designu
- Zwiększenie komfortu podróży pasażerów
- Zwiększenie komfortu pracy załogi
- Uzyskanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa eksploatacji
- Uzyskanie wysokiej niezawodności
- Zachowanie niskiego kosztu naprawy
- Uzyskanie niższych kosztów eksploatacji i utrzymania
- Zapewnienie prostoty użytkowania
Realizowane ostatnio projekty dotyczyły licznych grup pojazdów szynowych, w tym pojazdów kolejowych:
- Wagonów motorowych regionalnych serii 814-914, 814-018-814, 854, 842. W latach 2006-2012 zmodernizowano 199 sztuk wagonów 810-010 do standardu 814-914. Wprowadzono w nich sekcję niskopodłogową oraz nowy zespół napędowy (silnik LIAZ, przekładnia Voith). Z oryginalnych pojazdów zachowano nadwozia, wózki i przekładnie osiowe. W 2007 roku zmodernizowano jeszcze jeden zespół w nieco odmiennym zakresie. W latach 2006-2010 dokonano modernizacji 26 sztuk 3-wagonowych zespołów 810-010-810 do standardu 814-018-814, w podobnym zakresie jak dwuwagonowych 810-010. W latach 2000-2006 modernizowano natomiast wagony motorowe serii 852 i 853 do standardu serii 854 w liczbie 50 sztuk. Z oryginalnych pojazdów pozostało zmodyfikowane nadwozie, wózki oraz hydrodynamiczny napęd. W modernizowanych w latach 2010-2012 w liczbie 36 sztuk wagonach 842 wprowadzono nowy zespół napędowy, system sterowania oraz klimatyzację kabiny maszynisty.
- Wagonów sterowniczych 954, 961. W latach 2006-2010 zmodernizowano 37 wagonów 954. Wykonano kompleksowe rekonstrukcje. Z oryginalnych pojazdów pozostały nadwozia i wózki. Wprowadzono przedział klasy pierwszej. Od 2009 roku prowadzone są zaś modernizacje serii 961 i do dziś wykonano ich 34. Do pojazdów wprowadzono klimatyzację, nowy wystrój przestrzeni pasażerskiej i komunikację WTB.
- Elektrycznych zespołów trakcyjnych serii 560. W zakresie modernizacji znalazło się zastosowanie technologii IGCT w sterowaniu napędu oraz poprawa wystroju i oświetlenia wnętrza.
- Elektrycznych lokomotyw serii 230, 363.5. W 2009 roku wykonano 7 modernizacji lokomotyw 230, w których zmodyfikowano napęd prądu zmiennego i wprowadzono nowy system sterowania z automatyczną regulacją prędkości. W latach 2009-2012 wykonano zaś 30 modernizacji, które obejmowały przebudowę jednosystemowych lokomotyw 163 na dwusystemowe 363.5. Dodatkowo, 2 lokomotywy serii 230 i 240 przebudowano na dwusystemową serię 340 (25kV/50Hz oraz 15kV/16,7Hz), celem obsługi przejścia granicznego HorníDvořiště – Summerau.
Zakłady Pars nova modernizowały również tramwaje:
- KT8D5N2 –23 sztuki zmodernizowanych KT8D5 w Pradze –zmodernizowane nadwozia, wprowadzenie sekcji niskopodłogowej, modernizacja napędu, wnętrza i kabiny motorniczego
- K3R-NT –8 sztuk T3 w Pilźnie przebudowanych na 4 przegubowe K3R-NT z sekcją niskopodłogową, zmodernizowanym napędem prądu stałego i kabiną motorniczego
- K3R-N –4 sztuki K2 w Brnie przebudowano na K3R-N z sekcją niskopodłogową, podobnie jak w Pilźnie, jednak z nową ścianą czołową
- SATRA III –przebudowa 6 tramwajów K2 w Sarajewie na tramwaje Satra III z sekcją niskopodłogową i nowym napędem prądu zmiennego
- K2S –modernizacja 35 tramwajów w Bratysławie, w tym 9 z wymianą całego nadwozia
Do prowadzonej działalności należą również naprawy i remonty pojazdów kolejowych różnych serii:
- Elektrycznych zespołów trakcyjnych serii 471, 460, 560 –w serii 471 wykonano remonty wózków, w serii 460 i 560 –zmodernizowano zespoły elektryczne
- Wagonów motorowych 854 –wykonano 50 napraw w latach 2000-2006 i 45 w latach 2009-2011
- Elektrycznych lokomotyw serii 242, 230, 240 –kompleksowe naprawy główne 6 sztuk serii 242, 11 sztuk serii 230 i 240, 7 sztuk serii 230
Zakłady Pars produkują również osie i wózki do licznych typów pojazdów szynowych, w tym:
- EZT 471 City Elefant
- EZT 575 dla Litwy
- EZT 671 dla Słowenii
- EZT 675 dla Ukrainy
Prowadzony jest również serwis już wyprodukowanych i zmodernizowanych pojazdów. Dodatkowo, realizowane są gruntowne naprawy i regeneracje silników elektrycznych i spalinowych stosowanych w pojazdach szynowych.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024