TransInfo Archiwum|Inforail|Producenci|Czeski Rekin z polskiej fabryki PESY czyli RegioShark dla Ceskich Drahów
Czeski Rekin z polskiej fabryki PESY czyli RegioShark dla Ceskich Drahów
inforail
02.07.2012 14:04
Czeski Rekin z polskiej fabryki PESY czyli RegioShark dla Ceskich Drahów
W czwartek, 28 czerwca, na torze testowym VUZ Velim zaprezentowany został pierwszy Link, wyprodukowany przez PESĘ dla Ceskich Drahów. To najnowocześniejszy pojazd spalinowy w Europie –mówił Tomasza Zaboklicki, szef producenta z Bydgoszczy. Spełnia on aż cztery scenariusze zderzeniowe. Żałuję, że w Polsce nie stawia się na bezpieczeństwo tak jak w Czechach –dodał. U naszych południowych sąsiadów Link będzie nazywał się RegioShark czyli Rekin. To już czeska tradycja, że nowe jednostki Ceskich Drahów otrzymują nazwy odzwierzęce. Po Elefancie i Panterze przyszła kolej na Sharka. Co ciekawe, imię dla nowego składu wymyślili czescy miłośnicy kolei, a Ceske drahy podchwyciły ten pomysł. Skoro pojazd otrzymał nowe imię nie obeszło się bez chrztu, podczas którego za wodę święconą posłużył szampan. Nowy Rekin miał też trzej ojców chrzestnych –Antonina Blazka –zastępcę dyrektora generalnego Ceskich Drahów, Tomasza Zaboklickiego –szefa PESY oraz Jaroslava Grima –dyrektora VUZ Velim.
Łącznie Ceskie Drahy zamówiły w PESIE 31 spalinowych zespołów trakcyjnych DMU 120 Link. Niestety może okazać się, że polski, ani też żaden inny producent, nie dostanie szansy na dostawę kolejnych jednostek do Czech w najbliższym czasie. Wszystko zależy od możliwości finansowych samorządów –mówi Antonin Blazek –zastępca dyrektora generalnego czeskiego przewoźnika. A te niestety są ograniczone –dodaje. Na szczęście dla PESY Linki nie są przeznaczone wyłączenie na rynek czeski. Już dziś wiemy, że 12 takich jednostek ma trafić na rynek niemiecki –do Regentalbahn AG należącego do grupy Arriva Deutschland. Niewykluczone, że wkrótce będą kolej zamówienia z Niemiec –mówi nam rzecznik prasowy PESY Michał Żurawski. To, że Ceske Drahy nie przewidują w najbliższym czasie kolejnych zakupów nie oznacza, że rynek czeski jest dla nas zamknięty –dodaje Liviu Pecican, dyrektor marketingu rynków zachodnich PESY.
Aktualnie Link przechodzi jeszcze końcowe badania na torze w Velimiu. Wyniki pierwszych testów są pozytywne. Jestem optymistą. Myślę, że proces testowania będzie przebiegać bez większych problemów i skład wyjedzie na linie zgodnie z planem –mówi nam Jaroslav Grim, szef VUZ Velim.
Link to spalinowy skład mogący liczyć od jednego do trzech członów. Pojazd zaprezentowany w Velimiu to dwuczłonowa jednostka. Ma niską podłogę, jest wyposażony w klimatyzację, informację pasażerską oraz toaletę z zamkniętym obiegiem. Jego prędkość eksploatacyjna to 120 km/h. W Czechach Link będzie oznaczony jako seria CD 844. Jak wspominaliśmy pojazd spełnia normy przewidziane w czterech scenariuszach zderzeniowych.
Dane techniczne CD844 Link
Producent
|
PESA Bydgoszcz
|
Liczba członów
|
2
|
Układ osi
|
B`2`B
|
Miejsca siedzące
|
120
|
Miejsca ogółem
|
240
|
Długość
|
43 730 mm
|
Szerokość
|
2 900 mm
|
Wysokość
|
4 185 mm
|
Wysokość wejścia od pgs
|
600 mm
|
Prędkość eksploatacyjna
|
120 km/h
|
Warto również dodać, iż przy okazji prezentacji Linka PESA pokazała w Velimiu także Elfa. To pojazd doskonale znany w Polsce, eksploatowany m.in. przez Koleje Śląskie, SKM Warszawa i Koleje Mazowieckie. Producent liczy, że także te ezt-y podbiją rynki eksportowe. Na razie Elf nie ma jeszcze dopuszczenia do poruszania się po czeskich szlakach, ale zakładamy, że jest to tylko kwestia czasu.
Dołącz do nas na Facebooku.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024