Czesi sukcesywnie wprowadzają unijne systemy GSM-R, ETCS i ERTMS
Jak podaje czeska prasa, kontynuowana jest modernizacja I-go Międzynarodowego korytarza kolejowego Dečin-Praga-Kolín-ČeskáTebom-Břeclav. Obecnie na odcinku Kolín-ČeskáTebom-Břeclav wprowadzany jest zdygitalizowany system komunikacji GSM-R (Global System for Mobile Communication for Railway) oraz system zabezpieczenia ruchu pociągów ETCS (European Train Control System) – ERTMS (European Rail Traffic Management System), przyjętego przez Unię. Dzięki temu elektrowozy zagranicznych towarzystw kolejowych bez przeszkód będą mogły już wjeżdżać na teren Czech.
Obecnie największy problem stanowi jednak właśnie brak kompatybilności zagranicznych urządzeń w elektrowozach z czeskim systemem. Inwestorem jest właściciel infrastruktury torowej Czech Správa železničnía dopravníčesty (SŽDČ) a wykonawcą austriacka firma Kapsch CarrierCom, która wygrała przetarg rozpisany na tą inwestycję. Roboty zakończone zostaną w ciągu 14 miesięcy. Jak wiadomo, w pierwszej rundzie powyższe systemy wprowadzono już na odcinku Dečin-Kolin. Obecnie już 20 czeskich elektrowozów jest przystosowanych do nowego systemu i trwa przystosowanie dalszych stu. Systemy GSM-R, ETCS i ERTMS stopniowo wprowadzone zostaną również na pozostałych głównych trasach kolejowych Czech.