Czesi przestaną jeździć na linii Jesenik-Głuchołazy-Krnov?
Czesi mają dość wysokich opłat za korzystanie z linii kolejowej Jesenik-Głuchołazy-Krnov na odcinku wiodącym przez Polskę. Strona polska proponuje trzy rozwiązania problemu – informuje nto.pl. Za przejazd czterech par pociągów osobowych dziennie Czeskie Koleje płacą PKP PLK ok. 800 tysięcy zł rocznie. – Stawki te bilansują koszty utrzymania linii i wynikają z kalkulacji kosztów prowadzenia ruchu – odpowiedział na zapytanie poseł Janiny Okrągły w tej sprawie wiceminister transportu Andrzej Massel. Strona polska przyznaje jednak, że gdyby ruch przez Głuchołazy odbywał się na normalnych zasadach, czyli za stawki obowiązujące krajowego przewoźnika, Czesi płaciliby cztery razy mniej. Ale że tak nie jest Czeskie Koleje już wycofały całkowicie z tej linii transport towarowy. Ministerstwo Transportu Czech cofnęło także swoje dofinansowanie dla pociągu pospiesznego Jesenik – Opawa. Od grudnia do tego kursu dokładają marszałkowie Ołomuńca i Ostrawy. Na specjalnym spotkaniu ekspertów kolejowych z Polski i Czech w sprawie 'problemu głuchołaskiego”polska strona zaproponowała trzy możliwości prawne. Wybór należy jednak do strony czeskiej. Oba kraje mogą rozwiązać konwencję podpisaną jeszcze w 1948 roku przez prezydenta Bolesława Bieruta, na podstawie której obecnie odbywa się transport przez Głuchołazy. Więcej w nto.pl