Czerwonka ?Orzysz ? Ełk. Bez nadziei na powrót pociągów pasażerskich?

inforail
02.11.2016 07:51

Linia kolejowa nr 223na odcinku Czerwonka ? Orzysz ? Ełk w perspektywie 2014-2020 nie jest objętażadnym projektem inwestycyjnym finansowanym ze środków ponadregionalnych ? poinformowałPodsekretarz Stanu w MIB Andrzej Bittel.

A to dlatego, że nie jest ujęta na liście projektówDokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do roku 2020.Inwestycja na odcinku Orzysz ? Ełk była natomiast realizowana w latach2010-2015. Po zakończeniu tych prac nie zostały tam jednak uruchomione przewozypasażerskie.

Jak wyjaśnia Bittel Ewentualna rewitalizacja linii kolejowejnr 223 na odcinku Czerwonka ? Orzysz jest uzależniona od zaangażowania izainteresowania samorządu województwa warmińsko-mazurskiego przedmiotowąinwestycją oraz od dostępności środków finansowych w ramach RegionalnegoProgramu Operacyjnego Województwa Warmińsko ? Mazurskiego (dalej: RPO), któremogłyby być na nią przeznaczone. Rozmowy i negocjacje z Urzędem MarszałkowskimWojewództwa Warmińsko-Mazurskiego związane z ustalaniem projektów do realizacjiw ramach RPO nie wskazywały na zamiar rewitalizacji przedmiotowej linii. Niezostała ona też ujęta w Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportuzbiorowego dla Województwa Warmińsko-Mazurskiego ? dokumencie, w którymSamorząd Województwa określił priorytety w zakresie obsługi regionu transportempasażerskim.

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę brak zainteresowaniawładz samorządowych prowadzeniem przewozów, projekt rewitalizacji linii nr 223na odcinku Czerwonka ? Ełk nie jest uwzględniony w planach inwestycyjnych PKPPolskie Linie Kolejowe SA określonych w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r.Podjęcie ewentualnych działań w celu rewitalizacji ww. linii może być rozważanew przypadku zainteresowania samorządu terytorialnego, będącego organizatorem przewozów,uruchomieniem przewozów na tym odcinku.

Niezależnie od przedstawionej powyżej kwestii poprawy stanuinfrastruktury zwracam uwagę, że w celu przywrócenia przewozów pasażerskich nalinii kolejowej nr 223 niezbędne jest zainteresowanie organizatorów publicznegotransportu zbiorowego, którzy odpowiadają za zamawianie i dofinansowanie usługrealizowanych przez przewoźników.

Bittel wyjaśnia, że zgodnie z obowiązującymi przepisamiustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym organizatoremprzewozów o charakterze wojewódzkim jest samorząd województwa właściwego zewzględu na zasięg terytorialny prowadzonych przewozów kolejowych ? w tymprzypadku województwa warmińsko-mazurskiego. W związku z powyższym decyzje wzakresie funkcjonowania kolejowych połączeń regionalnych podejmuje samorządwojewództwa. Określa on również wysokość środków finansowych przeznaczonych nadotowanie nierentownych przewozów w regionie. Ministerstwo Infrastruktury iBudownictwa ze zrozumieniem przyjmuje argumenty na rzecz rozwoju połączeńregionalnych, niemniej jednak resort nie dysponuje podstawą prawną dowywierania jakiegokolwiek nacisku na decyzje organów samorządowych oraz nasposób, w jaki dana jednostka gospodaruje swoim budżetem.

Minister właściwy do spraw transportu jest natomiastustawowo odpowiedzialny wyłącznie za organizowanie i dofinansowanie kolejowychpołączeń międzywojewódzkich i międzynarodowych. Dlatego też resort będzie mógłrozważyć wykorzystanie ww. trasy w przewozach dalekobieżnych w przypadkupoprawy stanu linii nr 223 oraz pod warunkiem uprzedniego zagwarantowania wbudżecie państwa dodatkowych środków, celem pokrycia różnicy pomiędzy kosztamikursowania pociągów i przychodami ze sprzedaży biletów.

Bittel zwraca również uwagę, że zarówno zawarta przezministra właściwego do spraw transportu z PKP Intercity Umowa ramowa oświadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich kolejowychprzewozów pasażerskich, jak i rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa iGospodarki Morskiej z dnia 9 października 2012 r. w sprawie planuzrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie siecikomunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskichw transporcie kolejowym, tzw. Plan Transportowy, w obecnym kształcie nieprzewidują obsługi linii nr 223 przewozami międzywojewódzkimi.

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, dostrzegającpotrzebę zachowania optymalnej siatki połączeń zainicjowało prace związane zustaleniem docelowego poziomu infrastruktury kolejowej na terenie kraju.Zgodnie z założeniami przygotowywanego programu wieloletniego pn. „Pomoc wzakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jejutrzymania i remontów na lata 2016-2023”, dokonano modyfikacji dotychczasowejkategoryzacji linii kolejowych, w wyniku której zrezygnowano z dalszej likwidacjilinii kolejowych, które pierwotnie były przewidziane do zlikwidowania. Ponadtoprzyjęto, że odcinki o dopuszczalnej prędkości maksymalnej wynoszącej 0 km/horaz dopuszczalnym nacisku maksymalnym wynoszącym 0 kN/oś będą utrzymywaneprzez PKP Polskie Linie Kolejowe przez cały okres obowiązywania Programu ? zzachowaniem wymogów wynikających z postanowień ustawy Prawo budowlane. PonadtoProgram przewiduje sytuacje, w których nastąpi podjęcie decyzji o modernizacjilub odtworzeniu odcinków linii kolejowych. Decyzje te będą podejmowane zuwzględnieniem prognozowanego popytu i obejmować będą podwyższenie parametróweksploatacyjnych, m.in. dopuszczalnej prędkości jazdy pociągów.